BÅTPUSS: Å få båten klar for sesonger er mer enn bunnstoffing og polering.

Gjør båten klar for sesongen

Påsken er gjerne starten på båtpussen for sesongen. Her er noen tips.

Publisert Sist oppdatert

Bunnstoffing og polering er for mange vårens store utfordring, men det er flere gjøremål som bør settes på arbeidslisten før sesongen drar i gang.

Om båten står på land, er det fornuftig å også ta en teknisk sjekk som ikke lar seg gjøre når båten er i vannet. Nå er det fremdeles tid å utbedre båten. Når sommeren nærmer seg, kan det være utfordrende å få profesjonell hjelp.

Se etter korroderinger

Båtens skroggjennomføringer er et svakt punkt. Disse er som regel produsert i messing av ulik kvalitet. CE-merkingen krever at slike skal holde i fem år, men strømproblemer på brygga kan gjøre at de tæres enda raskere.

Tæring på messing er vanskelig å oppdage. Overflaten ser bra ut, men metallet blir sprøtt. Hele vanninntaket kan brekke av når du stenger eller åpner kranen. Ved å skrape på overflaten av metallet, vil overflaten der du skrapet få et rødskjær om korroderingen har startet.

Å bytte gjennomføringer er ikke så krevende. Du bør vurdere å bytte til gjennomføringer i kompositt. Disse tar litt mer plass, men har en langt bedre holdbarhet.

Sjekk også rorstammen. Denne er gjerne produsert i aluminium. Mange er ikke klar over faren ved å male aluminiumsdeler med bunnstoff som inneholder kobber. Det setter i gang en tæringsprosess som kan være uheldig, men det skal mye til at tæringen blir så kraftig at rorstammen får svekkelser.

TÆRING: Messing tærer, ofte fra innsiden, og blir sprø. Metallet får en rødlig farge. Dårlig strømopplegg på brygger kan fremskynde tæringsprosessen. Fukt under dekk kan lede strøm ...
LEKKASJER: Sjekk om det er vann i båten etter vinteren. Lekkasjer bør tettest fortest mulig. Fuktighet under dekk vil skade både puter, treverk, metall og elektronikk. En måte å finne lekkasjer på, er å ...
ELDES: Didrik Godaker i Southern Cross Spars mener at riggen eldes, og at bevegelser er med å forringe levetiden.

Sjekk riggen

Om masten ligger på land, så bør den også på sjekket. Står båten på land med masten oppe, så vent med sjekket til båten er på vannet.

Se om alle kordelene i vaieren er intakte. Sjekk alle innfestninger og se om popnaglene er der de skal. Sjekk også ekstra nøye ved terminalene. Der vaieren går inn i et metallstykke. Sjekk også at wiren ikke har fått bøyningsskade.

Et svakt punkt er rulleforstaget i toppen.

Sjekk også seilene. At alle sømmene er slik de skal være. Seilet blir gjerne slitt der det ligger an mot masten. Lever seilet til seilmaker, før skaden blir omfattende.

Sjekk motoren

De fleste tar motorservice om høsten, men er ikke det gjort, så gjør det før sesongen starter. Dieseldyr er et fenomen som gjerne skaper problemer på starten av sesongen. Dieseldyr er alger som lever i tanken i laget mellom diesel og vann. Vann i tanken kan komme inn via kondens. Sjekk tanken og dieselfiltere. Dieseldyr vil være som grums.

Du bør selvfølgelig også peile oljen, og sjekke nivået på kjølevæsken.

Farlig gass

Gass er den mest brukte metoden å varme opp mat i en båt. Vanligvis brukes det et kobberrør mellom gassflasken ute og komfyren i båten. Dette kobberrøret har lang holdbarhet, men kan bli skadet, eller korrodere. Slangen mellom gassflasken og kobberrøret, eller inn til komfyren har maksimalt fem års levetid, eksperter mener den bør byttes annet hvert år. Det er solen som er slangens verste fiende, så slike slanger har en kortere holdbarhet for grillen på terrassen, enn under dekk i båten. Du finner produksjonsåret på slangen.

Lag en sikkerhetsplan

Når du først sjekker båtens sikkerhetssystemer, så se også på datostemplingen på brannslukningsapparatet. Det er smart å lage en tegning som viser hvor båtens sikkerhetsutstyr er plassert, som slukningsapparater, branntepper, hovedstrømsbryter, skroggjennomføringer, nødraketter, og hva du ellers har av utstyr i båten.

Ved skroggjennomføringene er det smart å tape fast koniske plugger tilpasset gjennomføringens dimensjon.

Før sesongen, sjekk også redningsvesten.

SPRAY: Kraftig vaskemiddel på sprayflaske og microfiberklut fjerner smuss effektivt.
NYTT: Hempel Mille NC og Seajet 034 kom i ny utgave 2015. Vi testet dem mot testvinner Jotun NonStop.

Vask skrog og dekk

Med moderne vaskemidler holder det med en bøtte vann eller to for å vaske båten. Bruk en sprayfalske med korrekt blanding å spray på vaskemiddelet, og tør av med en mikrofiberklut. Ha godt med kluter, slik at den du bruker er fri for møkk.

Unngå høytrykkspyler. Vannstrålen skader treverk, og kan ødelegge pakninger og fuger. Det kan gjøre at lekkasjer kan oppstå.

Les bruksanvisning

Polering er en del av vårpussen, selv om du egentlig burde ha gjort jobben i høst. Det finnes en rekke ulike produkter, men få gir en varig glans. Les bruksanvisningen på produktet du bruker, og bruk det slik det er laget for å bli brukt. En del sterke stoffer kan skade båten på sikt om de ikke brukes riktig.

Vårsjekk

Sjekk riggen

Sjekk seilene

Sjekk motoren

Sjekk dieseltanken

Sjekk skroggjennomføringer

Sjekk gassopplegget

Sjekk sikkerhetsutstyret

Vask og tørk under dekk

Vask tau i vaskemaskinen

Bruk mikrofiberklut til båtvask

Brukt korrekte båtpleiemidler

Unngå kobbernasert bunnstoff på aluminium

Bruk en skikkelig poleringsmaskin med saueskinnsull. Dropp pussegarn, og bruk heller en fin mikrofiberklut til tørk.

BATTERI: Har du også ladet startbatteriet i vinter? Om ikke kan det bli vanskelig å få start på motoren.

Full spenning

Sjekk også batteriet, og lad det opp. Har batteriet stått tomt, har effekten blitt kraftig redusert. Vurder da å bytte det med nytt. Litium-batterier har falt i pris. Selv om det fremdeles er dyrt, løser det mange problemer.

Sjekk at lanterner virker. Sjekk VHFen, og har du ikke oppdatert kartene på plotteren på en stud, så gjør det også før sommeren. Ferske kart gir økt sikkerhet.