Bytt til plast

Skroggjennomføringer kan tære vekk. Økt bruk av strøm i båten gjør problemet verre. Gode løsninger finnes, men kundene er skeptiske.

Publisert Sist oppdatert

Alt var mye bedre før, sier mange. Feil, sier eksperter. Før var skroggjennomføringer produsert i bronse, som er en legering av kobber og tinn. I dag leveres de fleste båter med gjennomføringer av messing. Det er en legering av kobber og sink. Sink er et uedelt metall som raskt korroderer, og det blir derfor benyttet som offermetall i båter. Det minst edle metallet blir spist opp av korrosjon først. Standard messing har derfor ingenting i en båt å gjøre. Sinken forsvinner og legeringen blir svak og sprø. Heldigvis finnes det messinglegeringer som tåler saltvann.

Tidligere ble skroggjennomføringene lagd av bronse fra gamle kanoner, i England gjerne omtalt som «gun metal». Skroggjennomføringenes Rolls-Royce er Blakes. Disse ble tidligere produsert i bronse, men er i dag lagd av messing i like høy kvalitet.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 6 utgaver

BESTILL HER

Powered by Labrador CMS