VRAK: Gamle båter er blitt et voksende problem langs kysten. Her et arkivbilde fra Moss.
VRAK: Gamle båter er blitt et voksende problem langs kysten. Her et arkivbilde fra Moss.

Båtvrak til besvær. Flyttet til naturperle

Gamle båter blir et stadig større problem. I Bærum her to gamle seilbåter irritert mange i lengre tid.

Publisert   Sist oppdatert
DYRT: Det koster å fjerne vrak. Også transporten samt å bli kvitt søppelet blir raskt mange tusen kroner. I Leangbukta måtte Asker Marina ta regningen.
DYRT: Det koster å fjerne vrak. Også transporten samt å bli kvitt søppelet blir raskt mange tusen kroner. I Leangbukta måtte Asker Marina ta regningen.

I slutten av september i 2015 sank en eierløs fritidsbåt ved bryggen i Sandvika. Prisen for å heve og fjerne båten kom på 50.000 kroner, i følge Budstikka.

Kast din båt

Båtbransjen ønsker å innføre en panteordning for båt. Det kan hindre at det blir færre slike saker i tiden fremover.

Gjenvindingsstasjonene tar i mot båter. De går som restavfall og knuses. Mindre båter er ikke noe problem. Større båter er det verre med. På Isi i Bærum tar de i mot ca 10 båter i året med en maksimalstørrelse på 21 fot.  Isa Gjenvinning i Bærum tar 1600 kr per tonn for leveranse til forbrenning.

AVIS: Budstikka har fulgt noen slitne seilbåter fra gjesthavna i Sandvika til idyll i skjærgården.
AVIS: Budstikka har fulgt noen slitne seilbåter fra gjesthavna i Sandvika til idyll i skjærgården.

 

FORLATT: En Alo 28 ble lagt igjen på brygga i Leangbukta for tre år siden. Den sank til slutt.
FORLATT: En Alo 28 ble lagt igjen på brygga i Leangbukta for tre år siden. Den sank til slutt.