NY: Bavaria C65 blir verftets største. Båten er andre modell ut i C-serien.
NY: Bavaria C65 blir verftets største. Båten er andre modell ut i C-serien.

Bavaria med 65-foter

Det tyske verftet sjøsetter en ny modell i C-serien til høsten.

Publisert Sist oppdatert
KRYSS: Bavaria C57 har rullestorseil og selvslående fokk. Det er egentlig en dårlig kombinasjon, men funker når seilene er av god kvalitet.
KRYSS: Bavaria C57 har rullestorseil og selvslående fokk. Det er egentlig en dårlig kombinasjon, men funker når seilene er av god kvalitet.

C-serien ble lansert i vinter da Bavaria C57 ble lansert i Dusseldorf. Båten ble starten på en markert skifte hos produsenten. Verftet har byttet ut Farr-Design mot italienske Maurizio Cossutti. Bavaria C57 oppleves som mer søreuropeisk, og løsningene om bord er typisk italienske. 

57-fot er stort sett fra norske øyne, og mange hadde nok håpet på en mindre modell. I stedet har verftet gått opp til 65-fot for å finne nye markeder, en strategi Hanse og Beneteau har lykkes med. 

Vi seilte Bavaria C57 i april, les: Bavaria i riktig retning

HEKK: Båten er bred bak. Jollegarasje i midten og tilgang til cockpiten fra begge sider.
HEKK: Båten er bred bak. Jollegarasje i midten og tilgang til cockpiten fra begge sider.

To serier

Med C57 innførte også verftet ny produksjonsteknologi. Skrogene blir nå vakuumstøpt med vinylester og glassfiber, noe som gjør dem lettere og sterkere. Denne produksjonsmetoden vil også bli brukt på Cruiser-serien, som ser ut til å leve fremover. Den nye C-serien er ingen erstatter for Cruiser-serien, men et supplement. 

Cruiser-serien ble lansert i 2009 Bavaria 55 Cruiser. Serien fikk en facelift i 2012 og 2013 hvor modellene fikk et nytt overbygg.

Bavaria innrømmer at båtens utrykk ikke var vellykket. Les: Rettet designbom

Vi testet Bavaria Cruiser 36 i 2013, les: Bedre i ny drakt

PLANLØSNING: Båten får byssa trukket frem. Den leveres med tre eller fire lugarer pluss mannskapslugar i skarpen.
PLANLØSNING: Båten får byssa trukket frem. Den leveres med tre eller fire lugarer pluss mannskapslugar i skarpen.

Under bygging

Bavariaverftet har også forandret det produskjonstekniske på verftet. Det gjør det mulig å bygge større båter. 57-foteren lansert i vinter var den største, nå blir den toppen av en 65-foter som blir 19,45 meter lang og 5.40 meter bred. 

Linjene blir mer langtrukne og nyheten fremstår som mer elegant enn 57-foteren. Fribordet blir høyt, og overbygget lavt. Også 65-foteren får doble ror. 

Båtens fire vinsjer er plassert bak ved rormannen. Det skal være mulig å seile båten med et begrenset mannskap. Den får selvslående fokk, og forstagsrullen under dekk. 

I motsetning til de nye franske båtene, får C65 er smalt racing-preget forskip. 

Det er begrenset med informasjon frigitt av verftet, men de forteller at båten vil bli sjøsatt i løpet av høsten.

SMAL: Nyheten får et skrog med smalt forskip, nesten som en regattabåt.
SMAL: Nyheten får et skrog med smalt forskip, nesten som en regattabåt.