Beneteau med ny Oceanis på 40 fot

Oceanis-serien er midt i et generasjonsskifte, og nyheten på 40 fot er viktig for det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert
SAMMENLIGNING: Innredningen viser samme bredde-lengdeforhold mellom Oceanis 40.1 og Sun Odyssey 410. Hovedskottet på Oceanis er litt lengre bak. Akterskottet er plassert på samme sted.
SAMMENLIGNING: Innredningen viser samme bredde-lengdeforhold mellom Oceanis 40.1 og Sun Odyssey 410. Hovedskottet på Oceanis er litt lengre bak. Akterskottet er plassert på samme sted.

Beneteau Oceanis 40.1 blir en stor 40-foter, og har samme skroglengde som nye Bavaria C42, rett under 12 meter. Den nye franske seilbåten kommer med fire ulike planløsninger, og kan leveres med fire lugarer. Versjonen med tre luagrer og to bad blir nok den mest etterspurte, og modellen får to store bad hvor begge har eget dusjrom, unik for denne størrelsen.

Likheter med Sun Odyssey

Marc Lomard er skrogets designer. I følge det franske nettstedet Voiles et voiliers, så blir Beneteau Oceanis 40.1 bygget på samme skrog som Sun Odyssey 410. Dette blir ikke kommunisert i pressematerialet fra Beneteau, og stemmer ikke helt med båtens data. Oceanis 40.1 er i følge tallene 19 cm bredere. Samme støpeform, eller ikke. Skroglinjene er helt like, og det er det meste av de tekniske dataene også, men italienske Nauta-design har skapt en annerledes båt på. og under dekk.

ALTERNATIVER: Nyheten leveres fra to til fire lugarer, og med ett, eller to bad.
ALTERNATIVER: Nyheten leveres fra to til fire lugarer, og med ett, eller to bad.

Nye løsninger

De franske verftene er ikke rede for å eksperimentere Oceanis 40.1. Forskjellen mellom de to franske er at byssa og salongen har byttet plass, og det har gjort at Oceanis får salongen der skroget er på sitt bredeste. Det gjør salongen større. På Oceanis er også kartbordet snudd, som også gir mer plass til salongen.

Innredningen leveres i eik, eller valnøtt.

Feit baug

Det er det enorme volumet i forskipet som gjør at Oceanis 40.1 er like stor som en 45-foter var for noen år siden. Køya forut er flyttet litt lengre frem enn i Sun Odyssey, som gir mer plass. Trenden har vært å dele dusj og wc på hver side, og delt forpiggen i to med et skott i midten for å lage en fire-lugarsversjon. På Oceanis 40.1 er vi tilbake der vi var før, hvor den fjerne lugaren er en ekstralugar. Supert for privatmarkedet, fordi forpiggen fremdeles er en skikkelig eierlugar, men ikke like bra for chartermarkedet.

First Line-utgave

Oceanis 40.1 får en diger cockpit med L-benker og ett cockpitbord. Dekket holder høyden hele veien bakover, i motsetning til Sun Odyssey. Det gjør det mulig å breie ut cockpiten er. I følge pressemeldingen er fall og liner ført bak til rormannen, men tegningene viser vinsjer på hyttedekk. Vinsjer på hyttedekk gir en bedre beskyttelse, og er ergomterisk bedre.

Du kan velge mellom tre rigger, med, eller uten rullemast, og en høyere mast. Standard er selvslående fokk, og med denne løsningen blir båten underrigget med et totalareal på under 70 kvadratmeter, 30 kvadratmeter mindre enn nye Bavaria C42, på sin side er klasseleder på området.

Båten kan leveres i First Line-utgave som har dypere kjøl og høyere mast. Da får båten over 80 kvadratmeter seilarealet og er på høyden med Sun Odyssey 410.

DataOceanis 40.1SO 410Bavaria C41
LOA12,8712,9512,9
Skrog11,9911,9911,98
Bredde4,183,994,29
Dybde2,172,172,1
Vekt820089629678
Ballast200420032698
Mastehøyde18,78
Seilareal76,780,4100,6
Storseil42,4
Fokk34,3
Drivstoff195
Vann235
Pris167800157900
VOLUM: Skrogets store volum tillater nye løsninger. 40-foteren har en langsgående bysse, men formet som en U. Puffen kan flyttes inn mot salongbordet.
VOLUM: Skrogets store volum tillater nye løsninger. 40-foteren har en langsgående bysse, men formet som en U. Puffen kan flyttes inn mot salongbordet.