Bergingslønn med bismak?

Mannen som reddet en drivende AC45 katamaran i San Fransisco krever store penger. Hvor går grensen mellom hva man kan forvente av en vennlig seiler og en som har berettiget krav på berginslønn?

Publisert Sist oppdatert

Da den franske AC45 slet seg i fortøyningstauet en stille natt i San Fransisco, var en lokal seiler på plass og fikk tauet båten tilbake til kai. De fleste gikk ut fra at dette var en god gjerning fra en seiler til en annen, men nå har Todd Tholke engasjert advokater og står frem med et krav på $200,000.

Todd Tholke er etter hva som rapporteres en gatemusikant som bor i seilbåten sin. - Jeg jobber ved bryggene og har bodd ombord i seilbåten min de siste 15 årene, sier han. Nå viser det seg at Tholke trolig også er den eneste gatemusikant i San Francisco som også er medlem av den eksklusive St. Francis YC, en av de mest presisjetunge seilforeninger i verden.

Det har derfor ikke falt helt i god jord at et av medlemmene i foreningen nå krever bergelønn for en båt så tett knyttet til regattaen i San Fransisco, og det hevdes nå at Tholke vil bli kalt til foreningen styre for å svare for det som man på godt gammeldags engelsk beskriver som "conduct unbecoming a member of the St. Francis Yacht Club."

Dette reise også spørsmålet om hvor grensen går for hva som må regnes som en tjeneste mellom seilere, og hva som berettiger krav om bergelønn. Jeg antar at det ville vekke en viss oppsikt om et KNS medlem krevde bergelønn om en deltakerbåt hadde slitt seg under Hankøregattaen. Men som sagt et sted går grensen. Hvor?