Informasjon fra Bodø Seilforening

Nordland Offshore Race

Fredag 27. mai er datoen å merke seg. Da går startskuddet for årets Nordland Offshore Race 2022.

Nils Eldby • Bodø Seilforening ønsker å lage et tradisjonelt arrangement, med lett gjenkjennelig opplegg for tidligere deltagere: Start i Bodø havn og rundingspunkter ved Værøy, Fleinvær og Karlsøyvær. Thon Hotel Nordlys er nok en gang sentral i landarrangementet. Nærheten til gjestebrygga, havna med start og målgang er unik. Etter regattaen blir det samling på hotellet med mat, gjennomgang av seilasen og premieutdeling.

Alle foreninger er velkommen

Det seiles en distanse på 100-120 nm avhengig av løypevalg. Solnedgang over Lofoten, med over 20 båter på tur mot Værøy er en mektig opplevelse.

Alle båtene utstyres med trackingutstyr, noe som gjør at publikum vil få god oversikt over hva som skjer i løpet. Trackingen vil også bli brukt til analyse av hendelser og veivalg. Mye av suksessen til NOR er at vi fra første start i 2006 har satset på tracking.

Vi ønsker spesielt seilere fra andre foreninger velkommen. Skal regattaen fortsette å ha legitimitet må vi ha flere tilreisende båter, i tillegg til god lokal deltagelse. Seilere som aldri har deltatt før ønskes spesielt velkommen.

Klargjøring påkrevet

Været er ikke bestandig på vår side. Er båt og mannskap klar til det som måtte komme? Regattaen seiles i ISAF sikkerhetskategori 3. Det betyr krav til båtene som mange må strekke seg etter å innfri. Årets nyhet med krav til kjøl- og rorinspeksjon ser ut til å bli utsatt til neste år. Uansett er det lurt at seilerne forholder seg til sikkerhetsbestemmelsene og det som vil komme. Vi anbefaler alle å lese seg opp på det som står i dokumentet.

Krav om sikkerhetskurs blir kuttet men vi anbefaler alle å ta kurset. Eksakte krav vil komme i Notice of Race og seilingsbestemmelser.

Da er det bare å ønske seilerne velkommen til Bodø og startstreken i NOR fredag 27. mai.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.