To drømmebåter for langtur til salgs

Nå er det en sjelden mulighet for å skaffe seg en solid og brukt ekspedisjonsbåt.

Publisert Sist oppdatert

Båter bygd i aluminium er generelt mer kostbare enn båter bygd i glassfiber. De to båtene til salgs er bygd av Ovni og Boreal. Begge leverer kundetilpassede båter på bestilling. Aluminium er mye brukt innenfor skipsbygging, men da gjerne til yrkesfartøy og arbeidsbåter. Aluminium gir et røft uttrykk noe som gjør at det er delte meninger om hvor estetisk fine seilbåtene er. Begge båtene har malt overbygg og ubehandlet aluminiumsskrog. Nettopp egenskapen til aluminium med å beskytte seg selv med et oksidasjonslag verdsettes blant mange eiere og sparer mange timer med polering. Aluminiumsskrog er generelt svært solide og stive. Det trengs lite innvendig avstivning noe som gjør at det er stor frihet til å velge innredningsløsninger. Det er også lite volum som går bort i innvendige avstivninger. Aluminiumsskrog er naturlig nok lettere enn stål, men også lettere enn et sammenlignbart glassfiberskrog.

Boreal under bygging
Både Boreal og Ovni kan settes på grunn

Spesiell kjølløsning

Begge båtene har muligheten for å heve kjølen noe som gir muligheten til å oppsøke grunne lokasjoner. Kjølen er såkalt vippekjøl som roterer akterover og inn i skroget. Dette gjør at båtene kan grunnstøtte uten at kjølen tar skade. Siden kjølen kan vippes inn i skroget, kreves det ballast i selve skroget.

Mulig å sette på grunn

Begge båtene kan settes på grunn, såkalt “beaching”. En egenskap som blir mye brukt i områder med store tidevannsforskjeller. Vippekjøl og kjølkasse er løsninger som er tidkrevende å lage, og aluminiumsbåter generelt anses som båter som er vanskelig å masseprodusere på grunn av mengden arbeidstimer som kreves.

Tilpasset kalde strøk

Båtene er godt egnet for seiling i kalde og varme strøk siden skrogene er isolert. Boreal har en løsning med innebygd styrhus, gjerne kalt doghouse, som gir mulighet for å styre innendørs via autopilot. Dette er luksus i kaldt og rufsete vær. Selve seilhandteringen må gjøres utvendig styrhuset.

Mye penger, men fortsatt gode kjøp?

Den norske krona har svekket seg betydelig, og dette er båter som vanligvis selges i et internasjonalt marked. Sammenlignet med tilsvarende båter internasjonalt er båtene konkurransedyktig priset. Det er derfor ikke overraskende hvis båtene blir solgt til utenlandske kjøpere. Avhengig av seilplaner og nasjonalitet kan det være at kjøper må betale tollavgifter ved registrering i hjemland. Dette kan en norsk kjøper unngå.m

Sjelden til salgs

Boreal og Ovni er båter som sjelden er til salgs i Norge. Det går gjerne måneder mellom hver gang en båt er til salgs. Båtene kan ved første øyekast synes å være høyt priset i forhold til størrelse. Sammenlignet med nypris er det mye båt for pengene hvis det er en alumimumsbåt som er ønskelig. Dette er også båter som holder seg godt i pris hvis de blir tatt vare på.

Annonse Ovni 495

Annonse Boreal 44

Du finner over 500 tester av seilbåter i SEILmagasinets testguide. Vi har testet Ovni 370, Ovni 395, Ovni 400 og Ovni 445.Vi har også testet Boreal 47 og Boreal 52. Testguiden finner du her.

.

.