Historisk yacht tatt av flammer

«Enigma» på 246-fot ble bygget for å vinne soloregatta på 70-tallet. Etter et langt liv som en av verdens største seilbåter er den nå tapt.

Publisert
1976: «Club Mediterranée» i Ostar singlehanded over Atlanteren med Alain Colais til rors.

I 1976 startet den 246-fots lange «Club Mediterranée» i Ostar singlehanded over Atlanteren med Alain Colais til rors. Båten hadde problemer med fallet, og måtte til land for å reparere. Med tillagt tidsstraff brukte båten hele 26 dager over dammen. Yachten ble bygget for å gå i charter etter regattaen.

Den enorme regattamaskinen ble sett på som galskap, og var en indirekte årsak til Mini Transat, en klasse hvor maksimallengden er begrenset til 6,5 meter.

18. februar brøt det ut brann på «Enigma» i Bass Harbor i Kuah Langkawi i Malaysia. Lokal redningsstyrke fikk reddet mannskapet på syv, som alle er i god behold.

Kjent yacht

Båten var lenge verdens største moderne seilbåt. Båten har vært gjennom en rekke ombygginger, første gang i 1983. Da var yachten kjøpt av forretningsmannen Bernard Tapie som også eide fotballaget Olympique Marseille. Han ville ha en rask båt og døpte den «La Vie Claire» og så «Phocea». Han satte ny rekord over Atlanterhavet i 1988, og hadde med seg et helt TV-team, og det gjorde båten enda mer kjent i Frankrike. «Phocea» bruket åtte døgn over, og nådde hastigheter opp mot 30 knop.

Blant verdens største

I dag heter hun «Enigma», men gikk under navnet «Phocea» til den fikk ny eier i 2010. Da båten het «Phocea» var den eiet av araberen Mouna Ayoub som kjøpte den i 1997 etter at Tapie gikk konkurs. Ayoub betalte for 5.56 millioner euro, og brukte nesten 19 millioner euro på restaurering i 1999. I 2010 ble båten solgt på ny, denne gangen til Xavier Niel for ca 10 millioner euro.

«Enigma» bærer opp til 12 seil og er god for hastigheter opp mot 20 knop. Den er den 9. største yachten i verden.

Det er få opplysninger om båtens skader, men brannmennene skal hatt store utfordringer med slukkingen på grunn av kraftig vind.