BILLIG: Maxi 77 ble solgt i ett stort antall på 70-tallet. Nå er det en enkel og billig båt for unge turseilere.
BILLIG: Maxi 77 ble solgt i ett stort antall på 70-tallet. Nå er det en enkel og billig båt for unge turseilere.

Brukte turseilere for ungdommen

Det er få nyere større seilbåter på bruktmarkedet, men det kryr av mindre enkle seilbåter.

Publisert
UNG: Fritjof Norlen kjøpte seilbåt som 14-åring.
UNG: Fritjof Norlen kjøpte seilbåt som 14-åring.

Maxi 77 var drømmebåten for en familie på 70-tallet. Nå kan du få en sliten Maxi for under 10 000 kroner, mens en velholdt båt kan bli din for 30 000. 

I Påsken ligger det 411 brukte seilbåter på Finn. Det er ett lavere antall enn vanlig på denne årstiden. 60 av disse båtene koster under 50 000 kroner, og 50 av disse er eldre enn 30 år. 

I markedet for nyere turseilere, er det flere kjøpere enn selgere. 

Fritjof Norlen var bare 14 år da han kjøpte sin egen seilbåt. Da ble det tur ut Oslofjorden med venner. I fjor ble det sommerferieseilas langs svenske vestkysten, og i år er planen om å seile til Nederland. LES: Kjøpte seilbåt som 14-åring.

Billig å kjøpe, billig å eie

Å eie en seilbåt er en forpliktelse. Det krever vedlikehold, og løpende utgifter. Men med ett godt utgangspunkt, så er det relativt rimelig å eie en eldre, mindre seilbåt. De kan ligge i trange båser, og har derfor rimeligere båtplass. De er også lette av vekt, og kan løftes på land av en lastebil med slikt utstyr, eller enda bedre, settes på henger. 

Men noen av båtene som selges på Finn er nærmest vrak, og har negativ verdi. Det koster å bli kvitt en jobb, om prosjektet strander. 

Verdivurdering

Mange selgere overvurderer verdien av sin gamle båt. Forsømt vedlikehold gjør båter verdiløse. I mange tilfeller er det ikke lønnsomt å sette båten i stand.

Tiden det tar og hva som kjøpes for å få båten i stand, er helt avgjørende for om det er et godt kjøp eller ikke. Skaff en oversikt over hva som må gjøres. Motor er det som koster mest. Å bytte en innenbordsmotor koster over 100 000 kroner, om man da ikke kjøper en brukt, og er særdeles fingernem. Det enkleste er å satse på en utenbordmotor. 

Nye seil er også dyrt. Velg en båt med bedre seil. Rulleforstag gjør seilhåndteringen enklere, men er dyrt å få montert. Velg en båt med rulleforstag for enkel turseiling. 

Det elektriske er ofte dårlig. Nytt batteri og ett enkelt solcellepanel er billig, og er det som må til for å lade mobiltelefon, lys og lanterner. 

LES: Hvem skal rydde opp etter festen

Kostnader og arbeidstid

Ungdom har gjerne mer tid enn voksne, men mindre cash. Det er derfor smart å velge en båt som har det tekniske i orden, men som krever en skikkelig puss. Det tar mange timer å skrape bunnen av en båt, pusse og polere, men det koster lite. Det er også rimelig å putte ut puter og madrasser om man har symaskin og pågangsmot. 

Det er viktig å velge en bruktbåt som ligger innenfor det man har av tid og midler for å sette den i stand. Det er alltid mer enn det man tror.  

 

 

Her er noen aktuelle bruktbåter

TURSEILING: Maxi 77 har mye volum for størrelsen og er en fin turbåt. 15 000 kr
TURSEILING: Maxi 77 har mye volum for størrelsen og er en fin turbåt. 15 000 kr

Maxi 77, 70-tallets folkebåt

Maxi 77 var svært moderne og praktisk da den kom på markedet. Dette er først og fremst en turseiler som er enkel å håndtere, og har bra med plass. Ofte er det ett problem med utette vinduer. Noen båter har innenbordsmotor, de fleste har påhenger. Sjekk seil, og om det er rulleforseil. To finner to kurrante båter her og her. Maxi 68 er en litt mindre modell. Denne ser ut som et godt kjøp. 

ALBIN VEGA: En maken båt som Jarle Andhøy seilte til Antarktis med, en Albin Vega, kan du få for kr 29 000.
ALBIN VEGA: En maken båt som Jarle Andhøy seilte til Antarktis med, en Albin Vega, kan du få for kr 29 000.

Trygge Albin Vega

Albin Vega er sett på som en solid, trygg og traust turseiler på 27 fot. Båten ble konstruert på 60-tallet og er underrigget. Du finner en til 25 000 her

Viggen er en nedskalert Vega, men med litt mer moderne undervannskrog. Det ligger en ute for 15 000

Spreke X-79

X-Yachts startet med X-79. Det er en sprek seilbåt som byr på mye seilglede. Ett godt valg for unge som har vokst opp med jolleseiling. En veldig kul båt, men litt rå for nybegynnere. Denne båten fortjener også gode seil. Denne båten virker som et OK kjøp, men den mangler rulleforseil.

 

misilii
misilii

Hallberg-Rassy Misil II

Trygg og solid båt fra kjent verft. Båten er en modernisering av Misil som ble lansert i 1964, bygget i tre. 50 000 er kanskje vel mye for en 24-foter fra 70-tallet, men det virker som at båten er tatt vare på, og oppgradert. Båten har mye utstyr, bla autopilot, men mangler rulleforstag. 

 

 

nordiskfolkebt
nordiskfolkebt

Trebåtens sjarm, Nordisk Folkebåt

Om drømmen er en trebåt, så er Nordisk Folkebåt et fornuftig valg. Båten er kjent som sjøsikker og trygg. På Finn ligger det en ute til 40 000 kroner. Da bør det meste være velholdt. Nordisk Folkebåt er også bygget i plast. 

 

 

HØST: Etter to sesonger i sjøen ble IF-en løftet på land høsten 2016. På babord side ble vanlig Nonstop brukt forut og akter, mens Supreme ble brukt i midtfeltet.
HØST: Etter to sesonger i sjøen ble IF-en løftet på land høsten 2016. På babord side ble vanlig Nonstop brukt forut og akter, mens Supreme ble brukt i midtfeltet.

Marieholm IF

IF står for Internasjonal Folkebåt, og er en utvikling av Nordisk Folkebåt. IF-en er fremdeles populær i Norge, og er en av få en-typeklasser som fremdeles samler mange båter under Færdern. IF er en smal og trang 24-foter, men er trygg, og seiler bra. 17 000 er svært billig.

 

 

Draco Summerwind 24

Draco har også bygget seilbåter. Dette er en båt med akterlugar. Det gir litt mer privatliv. 24-fotene er stor for sinn størrelse. Den finnes med innenbordsmotor og pumpedo. For 13 000 kroner er dette mye båt for penga.