Båten under seil i fjor høst.
Båten under seil i fjor høst.
På skottet til salongen har jeg dimmerknapp og styring av varme.
På skottet til salongen har jeg dimmerknapp og styring av varme.
På oversiden av el-panelet har jeg laget en liten hylle for ladere, mobiltelefoner osv. Her kan du se strømovervåkningsdisplayet som viser hva jeg bruker, hvor høy spenningen er og hvor mye jeg har igjen i batteribanken. Den viser også hvor lenge ...
På oversiden av el-panelet har jeg laget en liten hylle for ladere, mobiltelefoner osv. Her kan du se strømovervåkningsdisplayet som viser hva jeg bruker, hvor høy spenningen er og hvor mye jeg har igjen i batteribanken. Den viser også hvor lenge ...
El-panelet står bak båtens kjøleboks.
El-panelet står bak båtens kjøleboks.
Kablene ligger nå i strips, før lå de i trekkerør, disse var fyldt med vann.
Kablene ligger nå i strips, før lå de i trekkerør, disse var fyldt med vann.
Båten har nå det meste av det elektriske på plass. Lysene kan dimmes i salongen, og jeg har også installert nattlys.
Båten har nå det meste av det elektriske på plass. Lysene kan dimmes i salongen, og jeg har også installert nattlys.
Kablene fra dynamoen til batteriene var ikke mye tess.
Kablene fra dynamoen til batteriene var ikke mye tess.
Ikke rart første tur bød på problemer. Her er koblingene ved masten.
Ikke rart første tur bød på problemer. Her er koblingene ved masten.
Siste finpuss før testing av systemet. Programering av EmpirBus systemet som kontrollerer båtens kretser.
Siste finpuss før testing av systemet. Programering av EmpirBus systemet som kontrollerer båtens kretser.

Nytt el-system på gammel seilbåt

Våren og vinteren har blitt brukt til oppgradering av båtens el-opplegg. Resultatet blir en serie av saker på nett. Vi har forsøkt å finne billige og gode løsninger. Her er første del.

Publisert Sist oppdatert

Båten er en Twostar 36 fra 1986. Den ble kjøpt brukt for 220 000 våren 2009. Strømopplegget var båtens svakeste punkt. Fjordårets første overnattingstur startet optimistisk, men jeg var klar over at uventede problemer ville dukke opp etter å ha kjøpt en billig og sliten bruktbåt. Båten er typisk fra 80-tallet med de svakheter det innebærer. På den tiden stilte man helt annet krav til båtens strømopplegg.

Våren har listen over gjøremål vært lang. Sliten bruktbåt gir mye jobb, men også gleder. Nå er jeg snart i mål. På mandag går båten på land for nytt bunnstoff, og på onsdag får jeg på rulleforstag og får byttet akterstag og lensetakler.

KAOS: Båten ser ut som et kaos, men det gjenstår faktisk ikke så mye jobb.
KAOS: Båten ser ut som et kaos, men det gjenstår faktisk ikke så mye jobb.
Ikke rart første tur bød på problemer. Her er koblingene ved masten.
Ikke rart første tur bød på problemer. Her er koblingene ved masten.
Kablene fra dynamoen til batteriene var ikke mye tess.
Kablene fra dynamoen til batteriene var ikke mye tess.

Strømlekkasje

Selv om jeg hadde kjøpt nytt Batteri, var batteriet nesten tomt før kvelden den første natten om bord. Det var mer enn kjøleboken som trakk strøm. Mye av det elektriske anlegget var amatørmessig montert, og koblinger var eksponert mot salt vann flere steder. Strømekspert antydet at rustproblemer på kjølen kunne henge sammen at strømmen lakk ut av systemet. Første tiltak var å kaste ut to bæreposer med ledninger som ikke var til nytte. Også suspekte koblinger ble kappet, noe som førte til at jeg mistet lanternene i maste toppen.

Fokus på pris

Palli Gardasson fra Isbåter ble valgt for å legge opp nytt anlegg. Han inspiserte båten rett etter at den var kjøpt, og fant graverende feil. Palli gjør mye jobb for Hallberg-Rassy og er godt kjent med regler og forskrifter, samt satt seg godt inn i moderne teknologi.

Noen løsningener ble nok kanskje vel avansert for min enkle enkel turbåt, men vi har valgt rimelige komponenter, men god kvalitet, og ønsker. Palli har vært opptatt å følge forskrifter, og har sans for ting som holder, mens jeg har prøvd å spare lommeboken.

Vi har også valgt moderne løsninger som viser litt om hva som kan gjøres. Prisen på utstyret man kjøper er langt lavere enn hva det koster å få det installert. Skal du få proffer til å gjøre jobben, så er det ikke så mye å hente på å spare noen kroner på å kjøpe billig på Biltema eller lignende.

Selv om jeg føler meg rimelig kompetent til å ordne og fikse, er jeg glad for at jeg fikk proff hjelp. Det er mange regler og metoder som jeg ikke aner noe om, og med strøm, så bør ting gjøres riktig, ellers kan det føre til brann, eller at utstyret får meget lav levetid. Det holder ikke bare at lanternene lyser.

Palli Gardarsson har også vært en ypperlig diskusjonspartner når det gjaldt å velge riktig utstyr.

Båten har nå det meste av det elektriske på plass. Lysene kan dimmes i salongen, og jeg har også installert nattlys.
Båten har nå det meste av det elektriske på plass. Lysene kan dimmes i salongen, og jeg har også installert nattlys.
El-panelet står bak båtens kjøleboks.
El-panelet står bak båtens kjøleboks.
Kablene ligger nå i strips, før lå de i trekkerør, disse var fyldt med vann.
Kablene ligger nå i strips, før lå de i trekkerør, disse var fyldt med vann.
Siste finpuss før testing av systemet. Programering av EmpirBus systemet som kontrollerer båtens kretser.
Siste finpuss før testing av systemet. Programering av EmpirBus systemet som kontrollerer båtens kretser.
På oversiden av el-panelet har jeg laget en liten hylle for ladere, mobiltelefoner osv. Her kan du se strømovervåkningsdisplayet som viser hva jeg bruker, hvor høy spenningen er og hvor mye jeg har igjen i batteribanken. Den viser også hvor lenge ...
På oversiden av el-panelet har jeg laget en liten hylle for ladere, mobiltelefoner osv. Her kan du se strømovervåkningsdisplayet som viser hva jeg bruker, hvor høy spenningen er og hvor mye jeg har igjen i batteribanken. Den viser også hvor lenge ...

Alt nytt

Alt av ledninger er trukket på nytt bortsett fra i masten. Jeg har også installert LED lys i båten for å redusere strømforbruket. Strømslukeren om bord er nå kjølboksen som trekker 4-5 amp når den går, og 1 når temperaturen er på lavt nivå. Ny kjøleboks som er mer effektivt ligger høyt på ønskelisten.

Skulle Palli budsettert en slik jobb ville han sakt over 40 timer. På min båt har det gåt med flere timer. Han har også hatt med seg en mann til opplæring. Min innsats har vært å kjøpe inn litt utstyr, og ellers stå i veien.

BRUKT: «Cilantra« er en sliten TwoStar 36 fra 1986 som skal få et løft.
BRUKT: «Cilantra« er en sliten TwoStar 36 fra 1986 som skal få et løft.