OPPGARDERING: Kebony i cockpiten ga den slitne bruktbåten et estetisk og funksjonell oppgradering.
SNEKKER: Jostein Weum monterte platene som Sandøy Båtdekk produserte etter maler av cockpitbenkene.
FEINSAG: Med presisjonsverktøy ble luken nøysomt kuttet ut av panelet.
LIMT: Tec7 sitter godt, men ikke bedre enn at det var mulig å ta av hele platen.
HOLDER: Etter reparasjoner holder Kebonyen i cockpiten noen år til.
PLAST: En svensk Twostar-eier er svært fornøyd med plast-teak, men synes det kan bli for varmt i sola.
VAKKERT: Teakdekk har det beste uten behandling. Med litt salt skjøsprut over dekk vil også grønsken holde seg unna.
SKAL SKINNE: En Twostar 36 ble kjøpt velbrukt for en billig penge i 2009. Siden den gangen har båten fått årlige oppgraderinger.
KORK: Et alternativ til teak og plast er kork som blant annet brukes på langturbåter Allures.
HARDT: Kebony ser bra ut og har en hardere og mindre porøs overflate enn teak, som er bordgangen til høyre.
FUSK: Synteak har en farge og struktur som minner om ekte vare.
TEC7: Eksperter anbefaler MS Polymer både som natemasse og som lim.

Kebony: Mislykket oppgradering

Kebony ble lansert som et miljøvennlig alternativ til teak, men teak og Kebony har sine svakheter. Plast er nok en bedre løsning.

Publisert Sist oppdatert

Det er hyggelig med treverk i cockpiten. Hvite plastflater blender øynene i sola, og treverket tørker raskt etter et regnskyll. Treverk er varmere og mer behagelig å sitte på enn plast.

Skjulte reparasjon

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER