Informasjon fra Bundefjorden Seilforening

Team Frem1

Damesatsning gir resultater

Bundefjorden Seilforening (BSF) har vært med å gi meg tilbake seilegleden fra oppveksten.

VICTORIA PRØITZ • Det startet med et - hittil endeløst - oppussingsprosjekt av en Flamingo 40, en skjærgårdskrysser fra 1970-tallet. Den skule ikke ut og seile med det første, men på bryggen hørte jeg at BSF skulle i gang med Naomi-prosjektet. Her var terskelen lav og læringen høy. Sammen med andre nysgjerrige damer fikk jeg tilbake tryggheten om bord på deres nyinnkjøpte Express.

Opplevelsen ga mersmak og jeg ble derfor med på KNS’ Rebella-prosjekt, med storbåt-EM på Hankø i fjor som hovedmål. Ombord i IMX-en fortsatte den bratte læringskurven, og jeg holdt orden i luka.

Team Frem2

Victoria Prøytz

Team Frem

I 2023 bestemte jeg meg for å starte et nytt J/70-lag og ta med meg to av de tøffeste lagvenninnene fra «Rebella», samt oppussingsprosjektet mitt, til Bundefjorden. Nå høres det kanskje ut som at Flamingo’en skulle ut og seile, men den ligger stadig trygt fortøyd på BSF. Men med gode råd og heiing fra hjelpsomme BSF-medlemmer går oppussingen stadig fremover.

Det nystartede laget, Team Frem, består av seilmaker Hedda Roll og tvillingene Annelise og Ina Kullmann. I motsetning til Flamingo’en har vi seilt jevnlig med J80’en «Jilbo» (stor takk til Andreas Wettre og teamet!). Vårt fokus har vært å ha morsomme, effektive treningsøkter og å utvikle seile- og rollekompetanse.

J/70-NM uten vind

Under J/70 Dame NM skulle vi konkurrere mot 30 andre damelag (altså rundt 120 damer!), men dessverre ble ikke mesterskapet gyldig da vinden aldri kom.

Heldigvis ble det mer seiling under J/70 NM på Hankø. Med på laget fikk vi BSF-styremedlem Vibeke Lie, som jeg seiler sammen med på onsdagsregattaene i hennes «Jolie». I NM hadde vi god fart i feltet, men mestret dessverre ikke startene like godt. Men vårt gode fokus ga resultater: Vi seilte oss jevnt opp i hver regatta og endte til slutt på en 13. plass. Totalt sett har jeg hatt en super seilsesong som ikke ville vært mulig uten det inkluderende miljøet her i BSF.

Det hender vi må avlyse

Siste onsdagsregatta i seilforeningen ble avlyst på grunn av for mye vind. Dette skjedde én gang i fjor og én gang også i forfjor.

Jeg ser og hører hver gang vi avlyser regattaer på grunn av mye vind at det blir diskusjoner. Noen vil seile uansett, noen kniver om sammenlagtplasseringer for høstserien, mens andre ikke en gang møter opp på grunn av værmeldingen. Vi skal å ta hensyn til alle, men sikkerheten for seilerne er det viktigste. Faller én over bord i mørket er det vanskelig å oppdage denne personen. Vi har ingen seilere å miste. Materielle skader kan også oppstå, men det er mindre viktig i denne sammenhengen. Alle de tre gangene vi har vurdert å avlyse regattaene har konklusjonen blitt at vi har avlyst. Jeg er på vegne av foreningen stolt av disse beslutningene. Er du i tvil, så avlys, var en av kommentarene som kom sist onsdag. Det er ord til ettertanke. En avlyst regatta kan noen ganger være den beste regattaen.

Takk for denne sesongen!

Arne Isaksen, leder Bundefjorden Seilforening

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.