Foto fra dekket gjennom vindusluka ned til salongen- banjeren.
Ny motor og aggregat.
Den gamle akterkabinen var også eierkabinen i gamle dager. Nå skal den pusses opp.
Forpiggen, brukt til køyeplass og stueom for seil og annet som kunne gå gjennom luka opp til dekket.
Over dekk, under preseningen.
Skuta har to moderne vannklosett og dusj.
Den gamle akterkabinen utenfra.
Skuta har gjennomgått full oppusset under dekk, og har nå god plass med køyer langs skutesidene.
Pusser opp 100 år gammel jakt

Pusser opp 100 år gammel jakt

«Skreien I» fra 1909 er en av ytterst få gjenværende seilende jakter. Nå pusses hun opp ved Prohavn Slipp i Røyken med støtte fra Riksantikvaren.

Publisert Sist oppdatert

SJØSATT: For kort tid siden ble «Skreien I» sjøsatt ved Prohavn Slipp AS på Nærsnes.

–– Det er fortatt mye jobb igjen, men vi satser på å være helt ferdig rigget og med alle seil klare om 15 måneder, forteller eier Freddy Larsen. Den 60 fot lange jakta ble nylig sjøsatt etter åtte år på land hos Prohavn Slipp AS på Nærsnes i Røyken, Buskerud.

«Skreien I» ble opprinnelig bygget ved Mellomværftet i Kristiansund i 1909. Frem til 1930-årene seilte jakta med fisk mellom Lofotoen og Bergen. Etter dette fikk hun motor og ble omgjort til vanlig fraktebåt, som hun fungerte som frem til 1970-tallet.

Blant de eneste i sitt slag

Larsen kjøpte jakta i 1975. De første ti årene ble hun brukt regelmessig, men de siste årene frem til hun ble tatt i opplag fungerte hun som husbåt for Freddy i Akersleva.

– Da jeg oppdaget hvor dårlig tilstand skuta var i skjønte jeg at dette kom til å bli dyrt. Jeg tok derfor kontakt med Riksantikvaren for å høre om mulighetene til å få støtte til en evntuell restaurering, forteller han.

Riksantikvaren så verdien av den gamle og unike skuta, som er en av de få gjenværende med både dekkshus og akterlugar inntakt, og har sammen med Sjøfartsdirektoratet sørget for å gi henne status som verneverdig fartøy.

– Det sies at «Skreien I» er den eneste i sitt slag som fortsatt har dekkhus og akterlugaren intakt, men jeg vet jo ikke hundre prosent sikkert om det stemmer, humrer eieren.

Vernet fartøy

Nå venter «skreien I» på at den siste delen av riggejobben skal gjøres, med mast, baugspryd og nye seil.  Seilene er bestilt fra Tor Erik Gundersen i Skien.

    «100-åringen» har mottatt støtte både fra Riksantikvaren, Stiftelsen UNI, Oslo Maritime Stiftelse, Sigvald og Nanki Bergsersen allmennyttige fond, samt Kulturminnefondet, som har bidratt med diverse beløp for å sette skuta i stand til det hun opprinnelig var, en seiljakt anno 1909.

Kystkulturarv

 «Skreien I» og de andre jaktane som gikk i trafikk med fiskelast utgjorde en svært viktig del av infrastrukturen på 18- og 1900-tallet. Båtene var representert langs hele norskekysten og er derfor en viktig formidler av vår maritime kulturarv.

Les mer på www.skreien.com