Swan går ekstremt med ny 80-foter

ClubSwan 80 vil få ClubSwan 50 til å se ut som en liten turseiler.

Publisert Sist oppdatert

ClubSean 80

LOA 23,99 m

LWL 23,89 m

Brede 6,00 m

Dybde 6,30/4,50 m

Seilasreal 440 kvm

Nautor utvikler entype regattabåt på 24 meter, en kjempe i karbon om med vippekjøl. Verftet er ikke redd for å gå ekstremt. 80-foteren ser ut som en forstørret ClubSwan 36, som igjen er en forstørret jolle. Klassen vil debutere under Maxi Rolex Cup i 2022 med tre slike på startlinjen. Som ClubSwan 50, 36 og 125 som er under produksjon, så er den nye 80-foteren tegnet av Juan Kouyoumdjian. Det oppsiktsvekkende er at den nye 80-foteren har mer til felles med ClubSwan 36, enn ClubSwan 50.

Håpet er å få tre slike båter med i Maxi Rolex Cup i 2022.

Vippekjøl

ClubSwan 80 blir langt mer ekstrem enn 50-foteren som tre nordmenn har kjøpt, deriblant kongen. 80-foteren får en ekstrem kjøl som vippes fra side til side for å øke stabiliteten. Løsningen gjør det mulig å redusere ballasten for å oppnå samme stabilitet. Langt kjølblad oppnår samme effekt, men blir upraktisk. Båten har derfor en komplisert kjølkonstruksjon som både kan løftes og vippes. Kjølen stikker hele 6,3 meter ned og 4,6 meter oppe, også dette på grensen til å bli upraktisk dypt.

Løsningen blir ikke med på å gjøre entype-båten rimeligere.

C-foiler

Med kjølen vippet til lo, så kreves det stikksverd eller foiler for å hindre avdrift. ClubSwan 80 får samme C-foil som 36-foteren. Det er en foil som følger en tverrstilt bue i hele båtens bredde. På 36-foteren er foilen noe som ikke strengt tatt er nødvendig men øker stabiliteten og høyden på kryss når farten er høy, mens på 80-foteren vil den være en nødvendig funksjon mot vipekjølen. Foilen løfter ikke båten, men hindrer avdrift og gir bedre høyde.

INNREDNING: 80-foteren får tre lugarer med tre bad. Innredningen kan fjernes for regatta.

Konvertibel innredning

ClubSwan 80 blir ingen turbåt, men den får en innredning i motsetning til ClubSwan 36. 80-foteren får et interiør som kan strippes helt under regattaseiling. Det er nødvendig når gennakeren trekkes ned via et system, og fyller båten fra forpigg tilbake til hekken. Da må stettglassene og pynteputene være stuet bort.