FLAGGSKIP: Nye Dehler 46 SQ har fått større skrogvinduer. Den har også muligheter for et stagseil.
FLAGGSKIP: Nye Dehler 46 SQ har fått større skrogvinduer. Den har også muligheter for et stagseil.

Dehler 46 med ny innredning

Flaggskipet får en facelift og får tilleggsbokstavene SQ.

Publisert

Det er hele åtte år siden av Dehler lanserte sin sort 46-foter. Båten kostet da bare 2,4 millioner kroner, men krevde en god del mer penger for å bli slik den burde bli. Vi sammenlignet båten med en Hanse på samme størrelse, og mente du fikk mer for pengene ved å kjøpe en Dehler, fordi den var mer avansert bygget. Vi likte god båtens linjer, og all skueplassen. Men båten var litt tung, mens kjølen gjerne kunne vært noen kilo mer.

Dehler 46 SQ har fått baugspryd, så verftet kan skryte av en større totallengde. Ellers har båten bare blitt 300 kilo tyngre.

TARGA: Du kan få 46-foteren med bøyle over cockpiten som gjør båten mer turvennelig.
TARGA: Du kan få 46-foteren med bøyle over cockpiten som gjør båten mer turvennelig.
Ny badeplattform og dørk som kan vinkles ved rormannen.
Ny badeplattform og dørk som kan vinkles ved rormannen.

Modernisering

Du skal ha et trent øye for å se forskjell mellom denne og den gamle. Den gamle kunne du også få med baugspryd. Den mest synlige forskjellen er at vinduene i skroget har vokst i størrelse. Men det er gjort en rekke forbedringer i cockpiten, og under dekk. 46-foteren kan nå leveres med targabøyle. Det gjør modellen mer aktuell for turseilere, fordi løygangen forsvinner fra cockpiten Da er det mulig å seile med cockpitteltet oppe. Targabøyle er ikke så kult på en slik båt, men det er det heller ikke med sprayhooden oppe. Bryr vi oss, nei.

Med skjøtetpunxktet på targabøylen blir punktet langt lengre bak på bommen, enn om skøtepunktet er på hyttedekk. Det gjør at belastningen på bommen blir lavere. Bra om man liker å seile i tøft vær.

Badeplattformen er forbedret, og mye tyder på a den også vil øke sikkerheten om bord. Badestigen er nå fastmontert på plattformen, noe som gjør det enklere å få folk opp fra vannet.

Lysere innrening og med mer møbler.
Lysere innrening og med mer møbler.
V-køye i akterlugaren
V-køye i akterlugaren
Stor seng i forpiggen.
Stor seng i forpiggen.

Lysere

De største forandringene har skjedd under dekk. Stilen har fått seg et løft, og større vinduer gir mer lys. Planløsninger er mer eller mindre lik, men badene er ommøblert. Nå er det dør til dusjen og ikke WC. Du kan velge om du vil ha klassisk kartbord, eller bordet flyttet frem til hovedskottet Du kan også få en sofabenk på babord side som kan skyves inn mor salongbordet.

Mye dyrere

Dehler 46 SQ gir et bilde på hvor mye dyrere båter har blitt de siste årene. Da vi testet den for åtte år siden kosten båten 230 000 euro uten moms. Nå må du ut med 384 000. Du bør dermed tenke på et tall over fem millioner om du skal kjøpe en slik. Men sammenligner du med X4.6 på samme størrelse så starter den på 477 000 euro uten moms.

Dehler 38 ble oppgradert til SQ i fjor.