Gjennom Göta kanal og til Gotland

Del 1: Dypt inn i slusenes verden

Göta kanal er ikke bare en snarvei til Østersjøen - det er en tur og en opplevelse i seg selv. Bli med i vår nye serie som tar deg gjennom kanalen og ut til Gotland. Din døråpner er Ulf Breistrand.

Publisert

Vi fosser for fulle seil inn i Øresund. Den mektige befestningen Krogen, eller Kronborg slott, vokser seg større mens vi nærmer oss. Det gis signal fra borgen at vi må dreie bi. Hva tror de? Vi går i 10 knop og skal bare forbi, til Østersjøen, Stockholm, Sverige. 

Da stryker en kanonkule baugen og vi ombestemmer oss. Hva kan vi gjøre? Det er Danmark på begge sider av sundet. Det er Danmark langt pokker i vold opp igjennom Skåne. Hvor mye er lasten din verd? Det lønner seg ikke å prøve og lure dem med å oppgi for lav verdi, for da risikerer du å måtte avhende lasten til den prisen i Danmark. 

Året er 1429 og Erik av Pommern har fått den geniale idéen å skattlegge all trafikk gjennom Øresund. Men det kunne godt vært 1600-tallet eller 1800-tallet også, for Danmark krevde inn «sundskatt» i 400 år med en ikke ubetydelig gunst for dansk økonomi. Da  Kronborg brant ned i 1629, fordoblet Christian Kvart like godt sundskatten for å finansiere gjenoppbyggingen! Er det rart svenskene var frustrerte og forbanna, med mesteparten av sin kystlinje på østsiden og ingen vannvei til verden uten gjennom danskkontrollert farvann? Tenk om de bare kunne skjære seg tvers gjennom landet fra øst til vest? Der lå jo allerede en mengde store sjøer og elver som bare ventet på å bli forbundet. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her