Diva 34 SC

TØFF: Diva 34 SC er noe av det sprekeste fra Sverige de siste årene. Prisen starter på under 1,5 milli, men uten seil.
TØFF: Diva 34 SC er noe av det sprekeste fra Sverige de siste årene. Prisen starter på under 1,5 milli, men uten seil.
KRYSS: Båten har genuavinsjer på hyttetaket, som gjør slag enklere og raskere.
PLANER: Diva 34 SC har lav vekt, og slipper vannet i 7-8 m/s vind med spinnaker.
PLANER: Diva 34 SC har lav vekt, og slipper vannet i 7-8 m/s vind med spinnaker.
NYTT: Byssa har en ny løsning.
FORPIGG: Køya er bred i fremkant. Skrogvindu gjør at eierlugaren oppleves stor.
AKTERLUGAR: God plass og godt med lys, men prototypen mangler lufting.
VOLUM: Badet tar litt av plassen i salongen, men det er allikevel godt med plass.
FART: 6,8 knop er farten på kryss. Garmins seilinstrumenter kler båten godt.
SKJØTEPUNKT: Forseilet har ingen skinne. Skjøtepunktet justeres med to liner med stor utveksling.
STOR: Bare Elan 350 har en sammenlignbar cockpit i dette segmentet.
STRØM: Båten er utstyrt med CanBus-strømsystem. Dette er ekstrautstyr.

Bernt Lindquist har funnet den riktige miksen

Svært mange har forsøkt å skape en kombinasjon av turseiler og regattabåt. Få har lykkes som Diva 34 SC.

Publisert Sist oppdatert
TEST: Diva 34 SC ble testet 11. oktober i skjærgården utenfor Stockholm.
PLANER: Diva 34 SC har lav vekt, og slipper vannet i 7-8 m/s vind med spinnaker.
VANNLINJE: Båten seiler fra vannlinjens begrensning ved rundt 8 knops fart. Det gir muligheter for høy snitthastighet under gunstige forhold.
LETT: Dørken er bygget i sandwich, og veier ingen ting.
STOR: Bare Elan 350 har en sammenlignbar cockpit i dette segmentet.
RATT: God plass rundt rattet, og en bra støtte for beina.
NYTT: Byssa har en ny løsning.
LEIDER: Nedgangen er satt mot styrbord. Leideren er smalere.
VOLUM: Badet tar litt av plassen i salongen, men det er allikevel godt med plass.

Diva 34 SC er en unik seilbåt. Den er konstruert for å hevde seg godt i ORCi, men byr også på en komfortabel innredning med tre lugarer. Vi snakker om en voluminøs 34-foter med god plass både i cockpit, og under dekk, men allikevel veier 1000 kg mindre enn sine konkurrenter. Vi seilte båten denne uken i Stockholms skjærgård i vind mellom fem til åtte meter i sekundet. Nok til å forstå fordelen med det lettbygde skroget.

Båten kom på vannet i helgen, og har bare hatt noen få timer under seil før vår testseiling. 

Gjennomtenkt båt

Bernt Linquist og Fabola Yachts har en historie helt tilbake til 1983 da Diva 39 ble skapt. Det var en langsmal båt med lav vekt og suverene seilegenskaper. Bernt Linquist har alltid vært nyskapende. I noen tilfeller har hans ideer ligget for langt fremme i tid.

Nå har konstruktøren brukt fire år på å utvikle 34-foteren, og han har fått eksperthjelp, både på kjøl og ror, samt produksjonsteknisk. Videre har sønnen Markus brukt endeløst av timer bak datamaskinen for å optimalisere båten for regatta.

Resultatet har blitt en stor 34-foter på 4,5 tonn, med moderat seilføring, og en svært spesiell kjøl.

Slipper vannet

Vi hadde svært gode seilforhold under testseilingen. Båten overrasket positivt under seil både på kryss og lens. Hele testrunden på nesten fire timers seilas ble tracket. Vi holdt en snittfart på 6,3 knop, og hadde en toppfart på 10 knop. Det er overraskende høyt.

Prototypen er utstyrt med to ratt. Rorkult er standard. Tross den kompakte størrelsen, har rormannen overraskende god plass. Det er også plass til storseilstrimmer rett foran rormannen.

– Det er lett å finne sporet på kryss. Med en effektiv vindvinkel på mellom 24 og 26 grader hadde vi nok krefter til å holde en båtfart mellom 6,5 til 7 knop. Det er bra, faktisk bedre enn båtens polardiagram, som er basert på ORCi måletallet. Det lover godt for regattaseiling.

Diva 34 SC har en lettere kjøl enn mange av sine konkurrenter, men kjølkonstruksjonen skal gi et lavere tyngdepunkt og høyere effekt. Vinden kom i kast og skift, og det krevde en aktiv trim av storseilet.

Under turseiling, så vil man nok vurdere å sette ett rev i storseilet i vind over 8 m/s.

Med en gang spinnakeren var oppe, så skjøt båten fart. Nå fikk vi glede av båtens lave vekt. I hastigheter over 8 knop, så slipper hekken vannet. Skroget frigjør seg da fra begrensningen vannlinjelengden setter, og går fra en deplasementskrog til et halvplanende skrog. Ikke mange båten av denne typer er i stand til det i så lav vindhastighet. Det krever både lav vekt, og rette skroglinjer.

På slør lå farten mellom 7,5 knop til 9,5 knop. Med mer vind kunne vi fint holdt en snittfart på over 10 knop, eller mer.

Avansert bygget

Bernt Linquist har fått konstruksjonshjelp fra Australia for å vektoptimalisere skroget som er vakuum støpt. Det er brukt ulike skumkjerner avhenging av belasting på ulike steder, og ulike laminattykkelser, og fiberretning på glassfiberen. Også innredningen er gjort med lette materialer. Det er brukt vinylester, i stedet for polyester. Vinylester har bedre egenskaper, og øker styrken og holdbarheten.

Kåre Ljung står bak kjølen. Han er ekspert på området, og har også konstruert katamaranen M32. Ljung har gikk kjølen en spesiell form. Kjølbladet er vinklet forover. Dette skal i følge konstruktøren bidra til en bedre vannstrøm rundt kjølen, noe som øker egenskapene på kryss. Effekten skal være tilsvarende en 30 cm dypere kjøl med T-bulb.

Selve profilen på kjølen er også jobbet med. Turseilere har gjerne en tykk og rund profil, som hoder på vannstrømmen, mens regattabåter har en tynnere profil som gir lavere motstand, men gjør båten mer utfordrende å seile. Diva 34 SC har en allroundprofil.

Lindquist har valgt å utstyre båten med ett ror, men dette er til gjengjeld svært dypt. vi opplevde aldri å miste rorgrepet under testseilingen.

En stor 34-foter

Cockpiten er som er 40-foter. Sjeldent har jeg sett så mye plass rundt rattene. Cockpiten fungerer godt for regattaseiling med fullt mannskap. For shorthandseiling er det bedre med rorkult. Storseilskjøtet justeres fra cockpitdørken med grov og finhaling. Finhalingen kunne med fordel vært ført opp til rormannen for shorthandseiling.  Det er mulig å få en oppgradert trimmulighet for storseilet med bedre utveksling på løygang, og splittet justering av akterstag.

Det er plassert tre vinsjer på hyttetaket, og her justeres fokka, en løsning jeg liker. Fokkas skjøtevinkel justeres med et flytende skjøtepunkt. Det sparer vekt, og gir fleksibilitet. Utfordringen er å finne tilbake til riktig trim etter omjusteringer.

Tross tre lugarer, så er det bra med stueplass. Det er også et grunt stuerom under den ene cockpitbenken, samt åpning ned til lugaren på den andre. Også ankerbrønnen forut er overraskende stor, takket være mye volum i baugen.

Masten er fra Selden, og går gjennom dekk. Vantene er plassert helt i bordet. De er vanlig wire, men kan oppgraderes til dyform.

Riggen fra Seldén er vel konservativ i forhold til resten av båten. Seldén bruker fremdeles wire på uthall i bommen og i rodkicken. Diva har brukt rullesytemet fra Harken som er plassert under dekk, en løsning som veier mindre enn løsningen fra Seldén.

Innredning med ny vri

Også under dekk imponerer Diva 34 Sc med mye volum. Det gjør at køye i forpiggen er bredere  i fotenden enn hva som var forventet. Forpiggen har også godt med stueplass og hyller. Litt overraskende er at Lindquist har valgt å legge vanntanken her fremme, men vanntanken vil vel være tom under en regatta, hvor enn den er plassert.

Kartbordet er droppet. I stedet er badet plassert vis a vis byssa. Salongbordet kan åpnes som et kartbord, og gjør salongbordet det naturlige stedet å studere kart.

Byssa er åpen i front, og har en øy inn mot leideren ned fra cockpiten. Løsningen gjør at plassen utnyttes bedre, og gjør det enklere å bevege seg mellom bysse og salong. Løsningen gir også bedre støtte for kokken i sjø.

For å få til løsningen er nedgangen satt litt mot styrbord. Leideren er også litt smalere og brattere enn ideelt.

Badet er helt greit. Det er til og med plass til vått tøy i det ene hjørnet. Akterlugarene er også større enn hva som er vanlig på båter av denne størrelsen, men litt trangt å stå å lukke igjen døra. Akterlugaren har mye lys, men ikke lufting. Det skal komme.

Diva 34 SC har fått ett løft når det gjelder stil og finish under dekk, men det er ikke helt Orust-kvalitet.

Det er bra med lys. Både vinduer i skroget, overbygg, og godt med luker gjør at kjellerløsningen er minimal.

Høy standard

Diva 34 SC overrasker positivt, også på det tekniske. Testbåten har en et CanBus- elsystem fra CZone og Mastervolt, og et litium forbruksbatteri. Alt dette er ekstrautstyr, men viser at verftet henger med i utviklingen, noe verftene lengre syd i Europa ikke gjør på dette feltet.

Båten har også skroggjennomføringer av kompositt. Alle verft er enige om at det er best, men hevder at kunder ofte er skeptiske.

Diva 34 SC har også ett vanntett skott forut for roret, en løsning jeg mener burde vært påbudt. Den har også vanntett skott i baugen.

Prismessig havner Diva 34 SC et sted mellom Dehler 34 og Arcona 340. Med seil og enkelt utstyr vil prisen ligge på ca 1,8 millioner svenske kroner.

Med tre lugarer og det store volumet, så er det egentlig bare Elan S4 (350) som kan sammenlignes.

Spennende segment

SEILmagasinet har testet en rekke alternativer til Diva 34 SC som du vil finner her. Sjekk ut Elan 350 (Elan 4S), Arcona 340, Dehler 34, Ofcet 32, JPK 10.10, Xp 33, Italia 9.98, og Pogo 36.

Til uken skal vi teste nye Grand Soleil 34, enda en båt i dette segmentet. 

 

360: Bruk musen og opplev båten i alle retninger. Ved å klikke på det røde punktet kan du flytte seg rundt ombord.  Du kan også zoome inn i bildet. 

PS: Normalt er tester plussartikler for abonnenter hos oss. Denne testen og 360-visningen er kjøpt som digitalt sætrykk av Diva og lagt åpen.