Dårlig opptakt for Ericsson 3

En feiltolkning av VO70 regelen fra designer Juan Kouyoumdjian kan koste det nordiske Ericsson laget dyrt i Volvo Ocean Race

Publisert

Etter å ha blitt informert av juryen i Volvo Ocean Race om streng straff for å seile med en kjøl som ikke tilfredsstiller Volvo Open 70 reglene har Ericsson Racing Team (ERT) bedt om å få saken gjenåpnet. Laget fikk igår beskjed om at båten ville bli straffet med to plasseringspoeng per etappe, ett for hver havneregatta og ett for hver scoring gate. Det betyr i realiteten at racet er over før det startet for Lewander, Magdahl & Co.

Hult kjølblad

Tidligere hadde Volvobåtene en minimums vekt. Jo lettere skrogene ble bygget, jo mer vekt kunne de putte i kjølen. Dette gikk utover skrogets kvalitet. Denne gangen er det en fast vekt på kjølen. Ericsson har utfordret reglen ved å gjøre kjølbladet hult, og dermed kunne flytte vekten ned i bulben, noe som gir økt stabilitet.

Streng straff

Sjefen for ERT Richard Brisius sa på en pressekonferanse igår at laget håper på kunne vise nye beviser som kan gjøre nat straffen mot laget oppheves.  - Vi har studert  juryens vedtak og jeg må si vi er  virkelig overrasket og sjokkert, sa Brisius. - Jeg trodde vi hadde gjort det klart at vi har gjort det beste vi har kunnet for å etterleve regelen. Isteden har juryen gitt oss en straff vi aldri tidligere har sett maken til i dette racet. Vi håper imidlertid at juryen vil høre på våre nye bevis og at resultatet til slutt blir rettferdig.

Snakk om gram

Lagets jurist Luis Saenz forklarte at laget ikke var gitt tilstrekkelig anledning til å presentere saken som til nå er blitt behandlet bare utfra foreliggende dokumenter.  - Vi snakker tross alt bare om et hulrom i kjølen som tilsvarer 625 gram. Målene har anbefalt at vi isteden plasserer en vekt tilsvarende 625 gram inne i båten. Og det har vi tenkt å gjøre, sier han.

Måleregelen for VO70 forutsetter at kjølen er i et kompakt stykke uten hulrom.