DRONE: Små helikoptre med kamera er blitt mer vanlig.

Den motoriserte bien langs kysten

Måker, mygg og knott kan skape irritasjon på båtturen. Nå har også dronene begynt å bli et vanlig syn langs kysten, og den kan også skape ergrelse med sin summende lyd og skarpe linse.

Publisert

Dronen har blitt en del av båtelektronikken. Raymarine har integrasjon med en droneprodusent slik at man kan sende dronen i forkant for eksempel for å sjekke om det er ledig kaiplass eller hindringer ved innseilingen. Dronene kan fly flere kilometer og styres fra kartplotteren. På internett er det flere videoer av seilere i Stillehavet som bruker dronene for å finne ankringsplasser og innseilingsmuligheter ved rev.

Krav om forsikring, kompetanse og registrering

Droner kan hvem som helst kjøpe lovlig, men det er en del som må på plass før de kan flys lovlig. De siste årene har brukervennligheten, rekkevidden og flytiden blitt betraktelig forbedret for droner i ca 10000-kroners klassen. I perioden har også regelverket ved bruk av droner blitt kraftig innskjerpet. Det er krav om registrering, kompetanse og forsikring. Oslo Politi advarte om bøter på 12000 kr og inndraging av droner ved flyging over Oslo sentrum 17-mai. Dette kan høres mye ut, men i forhold til den pålagte forsikringssummen på ca 10 millioner kroner blir det småpenger. Forsikringen er ment å dekke skader som dronen kan forårsake når den for eksempel krasjer i en bil eller båt.

Aldersgrenser

Det er et stort antall kategorier for droneflygning avhengig av størrelsen på dronen og hvor det flys. De aller fleste vil fly innenfor er den såkalte “åpen kategori”. I denne kategorien er aldersgrensen 16 år. Det skal det flys maks 120 meter høyde over bakken eller vannet. Dronen skal flys innenfor synsrekkevidde. Det er ikke lov å fly over folkemengder, festivaler, sportsarrangement eller liknende. Det er ikke lov å fly nærmere enn 50 meter fra andre mennesker, kjøretøy eller bygninger uten samtykke. Alle drone-piloter må ta nettkurs og netteksamen. Dronen må være registrert og merket med operatørnummer som man får når man har betalt registreringsavgift.

Flyforbudssoner

Regelverket i Norge har likheter med regelverket i mange EU–land, men hvert land har muligheten til å sette egne krav. Begrepene som benyttes er i stor grad like. Det må undersøkes nøye før dronen tas med til utlandet. I noen land vil dronen konfiskeres. Det er mange soner hvor det ikke er lovlig å fly drone. Dette er for eksempel i nærheten av flyplasser, Oslo Sentrum, fengsler og ambassader. Det er egne krav i nasjonalparker. Luftfartstilsynet og bransjeorganisasjonen UAS Norge (Unmanned Aerial Vehicle) har gode veiledninger.

Datatilsynet har krav i forhold til foto og video, og hensyn til andres privatliv. Datatilsynet opplyser om at man bør minimere innsamling av informasjon (bilder/film) hvor mennesker eller andre objekter kan identifiseres. Dette kan for eksempel gjøres ved å fly droner der det ikke er andre personer tilstede, eller ved å ta i bruk personvernvennlige systemer som sladding av bilder, fravær av opptaksfunksjon og automatisk sletting av informasjon du ikke trenger.

Båt gir muligheter

Det er omfattende krav til droneflygning og mange restriksjoner i forhold til områder hvor det ikke kan flys. Samtidig gir båt muligheten til å oppsøke steder hvor droner kan flys lovlig, og hvor det kan bli tatt flotte videoer og bilder. Dronene kan være nyttige verktøy for å skaffe en oversikt over et område fra luften. Den pålagte forsikringen på 10-millioner kroner høres voldsom ut, men forsikringen koster vanligvis ikke mange hundrelappene. Enkelte forsikringsselskap har det også dekket som en del av innboforsikringen. Kurset og eksamen som kreves kan gjennomføres på nett, og er antagelig den raskeste veien for å lovlig kunne smykke seg med tittelen “Pilot”. Det er derfor ingen grunn til å droppe å fly drone på båtturen så lenge man har gjort nødvendige forberedelser.

BILDER: Drone kan gi fantastiske bilder.

Nyttige linker

https://www.uasnorway.no/flyr-du-drone-her-er-den-den-ultimate-guiden-til-de-nye-dronereglene/

https://luftfartstilsynet.no/droner/faq---droner---samlete-sporsmal/

https://digital-foto.no/fotoutstyr/drone/dette-er-reglene-for-droneflyvning-i-norge

Artikkelforfatter: Jon Espen Skogdalen

Jon Espen Skogdalen begynte å seile i voksen alder. Første båt var en Maxi Mixer tilpasset regattaseiling. Overrigget, og med lensetakler og laminatseil ble det en bratt læringskurve. I dag seiler han en Ovni 395 med base i Trondheim. Båten blir brukt hele året. Skogadlen har skrevet flere nyhetsaker for SEILmagasinet i sommer.