Eurest vant spennende finale

DN Cup i seiling er et av norges største bedriftsidretts arrangementer  med over 200 lag som hvert består av inntil åtte seilere som har seilt mellom to og fire seilaser. Lørdag møttes de åtte beste lagene til finaleseilaser på Bundefjorden i regn og vekslende vind

Publisert

Årets DN Seilcup er det fjerde i rekken og tittelsponsor Dagens Næringsliv ved salgsdirektør Knut Elvebakk ga under premieutdelingen uttrykk for stor tilfredshet med regattaen som i denne tiden har vokst jevnt og trutt og som engasjerer stadig flere bedrifter. Dagens Næringsliv vil være Seilcupens tittelsponsor også for de tre neste årene.

Regattaen ble avsluttet lørdag med finaleseilaser i Bundefjorden i Oslo. I feltet var de seks vinnerlagene fra semifinalene  i Oslo, samt vinnerne av DN Seilcup i Bergen og Stavanger. De forskjellige lagene viste mye fin seiling og spesielt var det to båter som skilte seg ut. Eurest med lagleder Erik Mowinckel, rormann Rormann Øivind Brudevoll og mannskapet Are Hunskaar, Jan Nyborg, Finn Robsahm, Steinar Støre, Martin Sørensen, Lasse Blomquist, Geir Frostrud og Fredrik Tischbein dro hjem hele tre av fire førsteplasser, men en 4.plass i andre seilas bidro til å gjøre kampen om seieren spennende helt til slutt.

NetCom fra Bergen trivdes åpenbart i regnværet og fulgte Eurest tett gjennom alle seilasene. Én 1.plass og tre 2.plasser førte til poenglikhet mellom disse to, men med færrest 1.plasseringer ble det 2.plass for vestlands-seilerne. Laget fra Seilas viste jevn og bra seiling og kapret 3.plassen med tre poengs margin til ErgoGroup på 4.plass.

Resultatlisten ble som følger:

1. Eurest    1-4-1-1    7 poeng

2. NetCom    2-1-2-2    7 poeng

3. Seilas    3-6-3-3    15 poeng

4. ErgoGroup    5-3-4-6    18 poeng

5. Flytoget    7-2-6-4    19 poeng

6. Oslo Børs    4-5-5-7    21 poeng

7. one2com    6-7-7-5    25 poeng

8. Bouvet    8-8-8-8    32 poeng

DN Seilcup ble avsluttet med en behørig premieutdeling og finalefest på Herbern Restaurant på Aker Brygge lørdag kveld. AirFrance KLM og seilferie-spesialisten The Moorings sender hele mannskapet til Eurest til Karibia for en ukes seilcruise, mens 2.plasserte NetCom vant en tilsvarende opplevelse i Middelhavet. Seilas på 3. plass fikk annonse i Dagens Næringsliv ferdt 120.000 kroner, mens fjerde premien ga vinbesøk i Toscana for to personer

Rune Nilsson i Xpo Group takket alle Seilcups sponsorer og samarbeidspartnere som har gjort det mulig å gjennomføre et så stort og omfattende arrangement. Xpo bytter som kjent til sesongen 2008 ut Bavaria 42 Match med den nye X-41 One Design fra danske X-Yachts, noe som forventes å løfte DN Seilcup opp på et enda høyere nivå.

Neste år gir nye muligheter for de som ikke nådde helt til topps i år, og da kan man regne med enda tøffere kamp om å bli Norges beste bedriftslag i seiling.