Hvor normale båter er unormale

I La Rochelle ligger det over 4500 båter i en havn, og nærmest alle har mast. Ute på vannet er det hele tiden båter som drar oppmerksomheten. 

Publisert   Sist oppdatert
STORT: 4500 er det plass til i Port des Minimes.
STORT: 4500 er det plass til i Port des Minimes.

Båtlivet på vestkysten av Frankrike er annerledes enn i Middelhavet. Den største forskjellen er at det er mer krevende. Været er tøffere, og tidevannet må alltid beregnes inn. Det gjør at kartbordet fremdeles spiller en viktig rolle, og er et must for markedet. 

Båteiere i La Rochelle er ikke opptatt av status, men av funksjon. Båten skal fungere i forholdene kysten har å by på. Det gjør at båtene er langt mindre, slik at de er enklere å håndtere, samt også mer solide. Markedet her verdsetter kvalitet høyere enn gimmick som imponerer på en utstilling. 

En stor forskjell fra Norge, og også Middelhavet, er at båtene heiser seil straks de er utenfor moloen. Det er nesten ingen motorbåter, og de du ser er som regel en RIB-følgebåt, eller et fartøy for annet nytte. 

Pusher utviklingen

KRYBBE: Du skjønner et det er seilbåter det dreier seg om, når motorbåter står på en slik krybbe.
KRYBBE: Du skjønner et det er seilbåter det dreier seg om, når motorbåter står på en slik krybbe.

Det er på vestkysten av Frankrike det skjer. Interessen for seiling hos folket gjør dette interessant for sponsorer. Det igjen gir midler for seiling på høyt nivå med høy produktutvikling. 

Mens vi testet katamaranen Easy To Fly, som foiler, kom det en Moth bort og ville sammenligne farten. På vannet var det også flere seilbrett med foiler. 

Mini Transat-båtene samler seg også i La Rochelle, og under vår test var det mange ute å trene, bla Arkema, den siste prototypen med vingmast og foiler. 

Også i Årets Båt i Europa

Juryen testet 17 båter i La Rochelle. De fleste svært annerledes enn hva vi ser i Norge, men allikevel interessante for det norske markedet. Miljøet ligger her i front. Båtene blir bygget for tøft bruk. Nye ideer testes ut. 

Karl Dehler i Dehler 34 ønsket meg velkommen med ordene; – Velkommen om bord i den eneste normale båten. Det hadde han rett i. 

Her kan du lese mer om båtene vi testet i La Rochelle.

FOILER: Easy to Fly skal gjøre foiling med tilgjenglig. Ideen er å skape en klasse mellom Phantom 18 og GC 32.
FOILER: Easy to Fly skal gjøre foiling med tilgjenglig. Ideen er å skape en klasse mellom Phantom 18 og GC 32.