I TØNSBERG: Arrangementssjef Frank Pedersen i Tønsberg Sentrum (t.v), Cecilie Sørumshagen, daglig leder i Tønsberg Sentrum, havnefogd Per Svennar og Anders Kristensen fra KNS er fornøyde med at Tønsberg nå skal ta imot Færderseilas-seilerne til ...
I TØNSBERG: Arrangementssjef Frank Pedersen i Tønsberg Sentrum (t.v), Cecilie Sørumshagen, daglig leder i Tønsberg Sentrum, havnefogd Per Svennar og Anders Kristensen fra KNS er fornøyde med at Tønsberg nå skal ta imot Færderseilas-seilerne til ...

Tønsberg by skal fylles til randen med båter

– Dette blir et veldig spennende opplegg som vil løfte Færderseilasen atskillige hakk, sier KNS’ generalsekretær Anders Kristensen.

Publisert   Sist oppdatert

Det blir travelt for brovakten i Tønsberg om ett år når 600–700 båter skal passere inn til den indre havnen og fylle sundet mellom Nøtterøy og fastlandet med båter. KNS har besluttet å flytte innkomsten av Færderseilasen fra Horten til Tønsberg fra 2017 av.

Nyheten ble sluppet på et informasjonsmøte i den nye vertsbyen i dag, og Anders Kristensen omtaler det som et svært spennende opplegg.

Får full kontroll med arrangementet

– Jeg tror dette skal bli veldig bra, og sett fra KNS’ ståsted som arrangører, får vi nå et arrangement der vi har kontroll med det vi driver med – ikke bare det regattatekniske, men også hele arrangementet på land. Vi har også et samarbeid med en by og en samarbeidspartner, Tønsberg Sentrum Event, som er vant med å avholde store festivaler og arrangementer. Utfordringen i Horten var å få sydd hele arrangementet sammen fordi  vi var mange aktører med ulike rettigheter og ønsker.

Havnefogd i Tønsberg, Per Svennar, lover at broen skal kunne åpnes så ofte som mulig når det er behov når båtene ankommer.

– Kommer de i mål om natten er det ikke noe problem, da er det liten biltrafikk og vi kan åpne broen hyppig. Lørdag formiddag kan det bli noe venting, men vi vurderer å etablere en ventehavn på utsiden av broen hvor man kan legge til mens man venter. Vi skal greie å få til dette påen god måte, sier Svennar til Seilas.

Mål på Husøyflaket – et sted

Målområdet vil bli på Husøyflaket utenfor innseilingen til Tønsberg.  Nøyaktig hvor mållinjen vil ligge, er imidlertid ikke bestemt.

– Det må vi sette oss ned sammen med Tønsberg Seilforening å diskutere. Med runding tre steder vil båtene ankomme fra tre kanter, så vi må legge linjen slik at vi fanger opp alle retningene på en god måte. Vi vil også se på om vi må lage noen begrensninger; dette er jo i et område hvor det kan bli dyrt å navigere feil, sier Anders Kristensen.

Løpene vil bli de samme som før med runding av Tristeingrunnen, Hollænderboen og Mefjordboen, men med innkomst i Tønsberg betyr det at løpet til Hollænderboen og Tristeingrunnen blir ca. 10 nautiske mil kortere, mens de som runder Mefjordboen vil seile ganske nøyaktig like langt som før.

Ny, taktisk utfordring

– Jeg tror spesielt ankomsten fra Hollænderboen til mål kan bli spennende, for der vil seilerne bli stilt overfor interessante nye veivalg gjennom Bolærne, mener Kristensen.

For Tønsberg Seilforening kom beslutningen om ny ankomsthavn i deres nærområde overraskende.

– Det kom jo noen rykter på mandag, men det var bare en halvtime før pressemøtet i dag at vi fikk opplysningene bekreftet, sier Giert Spæren i Tønsberg Seilforening.

Differensierte områder

Havnen i Tønsberg har kapasitet til å ta imot 1000 båter om det skulle bli så mange.

– Vi skal få plass til alle, sier havnefogd Per Svennar.

Begge sider av kanalen i Tønsberg vil bli tatt i bruk for å ta imot alle seilerne, og et stort område vil bli reservert for dem. Det vil bli en rekke tilbud – fra rolige after sail-områder til områder med musikk og konserter.

– Færder’n er seilernes 17. mai – og vi skal forsøke å imøtekomme alles behov og ha differensierte områder. Det skal være steder å være dersom du seiler med barn, og det skal være steder å være om du vil ha full fyr på festen, sier Kristensen

– Hele Tønsberg by står bak dette arrangementet og vi vil knytte to store byer,og to store seilsentra, Oslo og Tønsberg, sammen med dette arrangementet, sier Kristensen, som også håper at Tønsberg som innkomststed vil bety at enda flere Vestfold-seilere deltar i regattaen.

For seilerne fra Oslo betyr det nye innkomsthavnen ca. 6 nautiske mil lengre hjemreise.

Fornøyde sponsorer

Kristensen kunne også fortelle at KNS’ sponsorer og samarbeidspartnere er godt fornøyd med den nye løsningen.

– I Tønsberg vil de få muligheten til å profilere seg på en helt annen måte enn hva tilfellet har vært i Horten. Her vil alt skje midt inne i bykjernen, og det vil by på helt andre muligheter. Nå vil sponsorene kunne eksponere seg både på Aker brygge før start under Færder Race Week og i Tønsberg i forbindelse med innkomsten der.

– Dette blir veldig spennende og jeg tror vi skal kunne bidra til å utvikle Færder’n videre, sier daglig leder i Tønsberg Sentrum, Cecilie Sørumshagen.

Skuffelse i Horten

I Horten er derimot ikke stemningen så høy. De ble informert om KNS’ beslutning søndag kveld etter Færderseilasen. I Horten har Færderseilasen vært en stor folkefest på et av byens friområder, og mange hundre frivillige i ulike organisasjoner har vært i aktivitet under arrangementet.

– Det var planene om mudring ved Karljohansvern som ville gjøre tilgjengeligheten til havnen i Horten umulig i noen år, som for alvor satte fart i planene om å finne en ny ankomsthavn, sier Anders Kristensen, som imidlertid ikke vil si hvilke andre havner som var med i vurderingen.

Færderseilasen 2017 starter 9. juni. KNS har inngått en intensjonsavtale på 10 år om Færder-innkomsten.