Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
MYKE: Med lavere fart er det enklere å ha kontroll. NSF vil ha fartsbegrensninger langs land.
MYKE: Med lavere fart er det enklere å ha kontroll. NSF vil ha fartsbegrensninger langs land.

NSF vil ha fartsbegrensninger på sjøen

Norges Seilforbund har sammen med åtte foreninger og forbund skrevet et debattinnlegg i Moss avis for å fremme sjøens myke trafikanter.

Publisert Sist oppdatert

I det gode sommerværet har båtlivet eksplodert, men ikke alle er fornøyde. Et innlegg i Moss Avis, signert Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Naturvernforbundet, Norsk Ornitologisk Forening, Norge Padleforbund, Norsk Friluftsliv, Oslofjorden Friluftsråd, Sabima

og Norges Seilforbund mener at tiden er inne for strengere regulering av båttrafikken. De mener at det nærmere en million fritidsbåter kombinert med nærmere 200 000 kajakker og kanoer gir et komplisert trafikkbilde. Høyere fart og flere båter gjør båtlivet mer utfordrende enn for 10 år siden.

– Dagens frie ferdsel på sjøen stammer fra en tid da de færreste hadde båt, og de som hadde båt enten rodde, seilte eller i beste fall hadde en saktegående motorbåt. Tidligere var ikke fri fart og få reguleringer noe større problem. I dag er situasjonen en helt annen, står det i innlegget.

Sjøen for alle

Organisasjonene bak innlegget mener at tiden er overmoden for å ta utfordringene på alvor, og mener at sjøen må være et sted for alle, også de myke trafikantene. For å få det til må det være soner langs land med lav hastighet. De mener dette også vil ivareta miljøet bedre.

Les også Båtmagasinet: Appen fra Kystverket varsler farten

Også i Budstikka er det artikler om uvetting båtkjøringer og nestenulykker mellom padlere og motorbåter.

Les innlegget her.

FART: Raske båter kan gjøre myke trafikanter på sjøen utrygge.
FART: Raske båter kan gjøre myke trafikanter på sjøen utrygge.