Ny generasjon IMOCA

Strykejern fra Juan K

Fastnet Race blir en spennende test før neste års Vendee Globe. Nå kommer det nye båter ut fra verftene. 

Publisert   Sist oppdatert
OPPNED: Forfra ser det ut som at skroget er satt på hodet. Det er svært mye volum i forskipet som gir bæring på slør.
OPPNED: Forfra ser det ut som at skroget er satt på hodet. Det er svært mye volum i forskipet som gir bæring på slør.

Det siste tiåret har designduoen VPLP sammen med geniet Verdier dominert utviklingen av IMOC-klassen. Nå får alle båtene foiler, og dette gir nye muligheter. En ny generasjon 60-fotere er på vei. I fjor høst ble «Charal» sjøsatt, første båt i den nye generasjonen. «Charal»er designet av VPLP. Nå blir VPLP utfordret av Juan Kouyoumdjian, designeren som dominerte Volvo Ocean Race da de seilte VO70, og som også står bak Club Swan 50. Juan K er kjent for å tenke utenfor boksen, og det gjør han også med «Paprec Arkea» som ble trillet ut av verftet i denne uken. Båten skal seiles av unge Sebastien Simon som har skapt seg et navn i Figaro-klassen. 

Sebastien Simon har med seg veteranen Vincet Roui på laget. Sebastien Simon  kan bli den nye Francois Gabart.  

LES: ClubSwan 36 lansert

Opp ned

Sett forfra ser det ut som at «Paprec Arkea» er bygget opp ned. Med foiler er skrogstabiliteten mindre viktig. Det gjør at båtene blir smalere. Før forrige Vendee Globe ble IMOCA-båtene bygget mer lik forrige generasjonen, og hadde en form som gjorde at de fungerte bra uten foiler. Nå vet konstruktørene at foiler fungerer, og det gir nye muligheter. Ryktene sier at de ulike designerne har valgt ulike veier, og at båtene i den generasjonen som bygges nå vil variere enormt. 

STABILITET: Alle IMOCA-båter blir testet om de har riktig rettende moment.
STABILITET: Alle IMOCA-båter blir testet om de har riktig rettende moment.

Juan K har valgt en smalere dekk, og senket båtens volum ned, noe som også senker tyngdepunktet. Dekket er konkavt, og nedsenket i midten foran masten, dette for å øke skrogets stivhet, og senke tyngdepunktet. Denne løsningen hadde også «Macif».

«Paprec Arkea» har også fått hvalfinneror, likt som ClubSwan 50. Bulkene på rorets forkant skal holde laminærstrømmen bedre. 

Det har tatt 10 måneder og 35 000 arbeidstimer å bygge 60-foteren. 

SEILmagasinet har vært på verft hvor IMOCA-båter bygges. LES: Slik bygges en regattabåt

TORPEDO: Kjølen er bare en stang for å vippe ballasten opp til lo. Den skal gi så lite motstand som mulig.
TORPEDO: Kjølen er bare en stang for å vippe ballasten opp til lo. Den skal gi så lite motstand som mulig.

Enorm oppslutning

IMOCA-klassen er i enorm vekst. Nye båter blir bygget, og eldre båter blir utstyrt med foiler. Første test blir Fastnet Race hvor det er påmeldt 23 IMOCA-båter, hvor tre av disse blir kliss nye, alle med ulike designere. Alex Thomson får sin nye «Hugo Boss» klar, designet av VPLP, «Paprec Arkea» blir klar, og det er også planen til Charlie Dalin and Yann Eliès som skal seile «Apivia», en Verdier-design. Mens VPLP har tegnet nye Figaro 3, har Verdier har tegnet nye Jeanneau Sun Fast 3300. Juan Kouyoumdjian har tegnet Club Swan 36, alle tre båter temmelig radikale. 

Seascape-konstruktøren Sam Manuard har også en IMOCA i produksjon. Den skal seiles av Armel Tripon og blir bygget av Black Pepper. 

Enda flere IMOCA-båter blir det i Transat Jaques Vabre, her blir det over 30 slike 60-fotere. 

Vi fikk se «Charal» rett etter sjøsetting i fjor høst. Les om den nye generasjonen IMOC-båter her. 

 

DUO: Sebastien Simon sammen med coskipper Vincet Roui.
DUO: Sebastien Simon sammen med coskipper Vincet Roui.