Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Årets Båt i Europa

VINNERE: ClubSwan36, X4.0, Oceanis 30.1, Dehler 30OD og Amel 60 fikk pris i Dusseldorf.
VINNERE: ClubSwan36, X4.0, Oceanis 30.1, Dehler 30OD og Amel 60 fikk pris i Dusseldorf.

Fem aktuelle vinnere

Prisene for Årets Båt i Europa er delt ut under Boot i Dusseldorf. Her er de beste seilbåtene for 2020.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Dusseldorf

Det ble en utdeling med to overraskelser. Det ene var at det ikke ble utdelt noen pris for meste flerskrogsbåt. Det andre var at det ble del ut en innovasjonspris, en slags spesialpris. Det gjorde at det ble fem vinnere som vanlig, men ikke i etter standard kategoriinndeling.

Alle de fem vinnerne bør være aktuelle for det norske markedet, og tre av dem har alt fått norske kjøpere.

 

Familieturseilere: Beneteau Oceanis 30.1.
Familieturseilere: Beneteau Oceanis 30.1.

Familieturseilere: Beneteau Oceanis 30.1

Familieturseilere: Beneteau Oceanis 30.1.
Familieturseilere: Beneteau Oceanis 30.1.

Liten og genial​

Beneteau har skapt en kompakt familiebåt som både er kul, smart og velseilende.

I dagens marked er en 30-foter en liten båt. Men med gode løsninger har designerne klart å skape en båt med like mye plass som i 34-foteren fra 80-tallet, under dekk, men langt større cockpit.

Det er små krefter i en båt på denne størrelsen, og farten oppleves som stor. Det gir økt seilglede. Jeg elsker rorkult, men testbåten var oppgradert til doble ratt som også fungerer.

Nominerte båter: Elan Impression 45 og Jeanneau Sun Odyssey 410

 

Luksuriøse båter: Amel 60.
Luksuriøse båter: Amel 60.

Luksuriøse seilbåter: Amel 60​

Luksuriøse båter: Amel 60.
Luksuriøse båter: Amel 60.

Tar ansvar for seilerne​

Amel 60 er utviklet for å ivareta alle om bord. Verftet tar jobben svært seriøst, men det koster.

Det var den mest moderne. Båten mangler foiler, men har mye til felles med siste generasjon IMOCA. De nyeste regattabåtene har overbygget cockpit. Det har Amel hatt i årevis. 60-foteren har også karbonmast som standard fra samme produsent som du finner på de raske 60-foterne.

Men den er heller ingen sinke. Den er et tungt skip som går trygt og stødig fremover, og som spiser nautiske mil i moderat vind. Hadde det blåst kjetting, hadde vi rullet ut kutterseilet og rullet inn deler av storseilet. Seilhåndteringen er som på en IMOCA. Alt på rull, på flere forstag, og alt gjøres fra cockpiten, uten at man må ta på seg seilklær.

Nominerte båter: Grand Soleil 42LC og Oyster 565

 

Raske turseilere: X4.0.
Raske turseilere: X4.0.

Raske turseilere: X4.0

Raske turseilere: X4.0.
Raske turseilere: X4.0.

Gjør kryss gøy

Få båter kombinerer enkel håndtering med storbåtfølelse samtidig som de er egnet for tur og regatta. Med tung kjøl og godt dekksutstyr blir også kryss en lek i X4.0.

X4.0 er etter min mening perfekt til turseilas. Den har perfekt størrelse, stor nok til hele familien, men allikevel hendig og trygg. Den seiler som en drøm, og har utstyr i riktige dimensjoner.

Det er under ekstreme situasjoner kvalitet blir avgjørende. Jeg seilte båten i over 20 knops vind, og hadde full kontroll med fulle seil mens andre båter måtte sette andre rev.

Alt dekksutstyret er der det skal være, og når båten byr på en fornuftig og elegant innredning, hva mer kan man ønske seg?

Nominerte båter: Italia Yachts 11.98 og First Yacht 53

 

Regattabåter: Dehler 30OD.
Regattabåter: Dehler 30OD.

Regatta: Dehler 30 OD​

Regattabåter: Dehler 30OD.
Regattabåter: Dehler 30OD.

Enkel og svært avansert på en gang

Dehler overrasker med en rask 30-foter som skriker av seilglede, men som også er en båt for fremtiden. Vinden var lett, men likevel var følelsen slik at dette var noe jeg ønsket aldri skulle ende. Jeg kunne fortsatt hele natten.

Dehler har tatt et radikalt steg. For at en båt som dette skal fungere må vekten holdes nede. Det har de klart. Dehler 30OD er både en enkel og komplisert båt på en gang. Den ha alt en regattaseiler ønsker, men nok komfort til enkel turseiling. Alt av utstyr holder en meget høy standard. Hvor mange båter har litiumbatterier og karbonmast som standard?

Nominerte båter: J/99 og ClubSwan 36

 

Regattabåter: ClubSwan 36.
Regattabåter: ClubSwan 36.

Innovasjonspris: Club Swan 36​ 

Regattabåter: ClubSwan 36.
Regattabåter: ClubSwan 36.

Nautor gjør det igjen​

ClubSwan 36 er en radikal sportsbåt, og seiles som en sprek fler­skrogs­båt. Verftet har et vellutviklet konsept, og en svært trimbar rigg som reduserer behovet for mange seil, en klok beslutning. Det er en spektakulær båt som roper på å bli seilt. Jeg ble positivt overrasket over at båten er bygget for å ha rekkestøtter, som gjør det mulig å seile annet enn en-type også. ClubSwan 50 har vist hvordan en klasseklubb skal organiseres, og den nye 36-foteren har alt som skal til for at suksessen kan kopieres. Båten skapte stor begeistring blant juryen om med alle nyvinningene mente vi at båten fortjente en innovasjonspris.

Ingen flerskrogsbåter

Det var opprinnelig nominert tre flerskrogsbåter, men bare to verft var i stand til å stille med båt for testseiling. Det var Neel 47 og Excess 15 fra Beneteau. Juryen mente at ingen av disse båtene hadde det som kreves for å fortjene en pris.

Den store katamaranen fra Excess hadde konstruksjonsfeil som gjorde den tung å manøvrere. Verftet har innrømmet dette, og skal gjøre store justeringer.

Neel 47 er en spennende båt, men finishen holdt ikke mål. Løsningen med nedgangen til sideskrogene falt heller ikke i smak, selv om dette skal bli forbedret.

Du kan lese test av alle de fem vinnerne i SEILmagasinet nr. 1-2020 som kommer i slag i februar.

 

LES: Slik stemte SEILmagasinets lesere.