«Fram XVI» rekker starten

Kongen og mannskap kjøpte en brukt mast de ikke viste om passet «Fram XVI». I går kom den med ColorLine. I dag er de seilklare.

Publisert

«Fram XVI» har blitt bygget om i vinter. Båten har fått mer vekt i kjølen og et større storseil. I stedet for et akterstag har den fått to. Båten har blitt mye raskere, men kreftene på utstyr har også økt. Kjell Myran bygde om mastetoppen fra et til to innfestninger etter tegninger fra masteprodusenten.

Følg Færdern direkte via vår trackingtjeneste her.

Røk under regatta

– Vi var på siste kryssleg, siste seilas lørdag under NORC-regattaen i Larvik hvor vi hørte et smell. Vi viste ikke hva det var, men lyden var urovekkene. Vi slo over og hørte straks et nytt smell. Vi så at forstaget ikke lengre var stramt, forteller Sjur Klafstad som er mannskap om bord i «Fram XVI».

Vi seilte inn til havn forsiktig, men det er nesten umulig med den raske båten. I den friske vinden hadde vi over 20 knop, tross at vi ønsket å ta det med ro.

Ekstra sikring

Når Kjell Myran satt opp masten satt han på en ekstra sikring til akterstaget. Dette gjorde at masten ikke falt over bord. Det gjorde også at vi kunne seile dagen etter, men med et mindre storseil, forteller Klafstad.

Kjøpt brukt

«Fram XVI»s ødelagte mast hadde ingen fremtid på et topp regattabåt. Å kjøpe en brukt var løsningen. TP52 båtene er tegnet eter samme regler, men ingen er helt like. Mannskapet var derfor ikke helt sikker på om hvordan den brukte masten de hadde kjøpt ville passe.

– Feste til kicken ligger bare millimetere over dekk på «Fram XVI». Masten vi kjøpte kommer fra Cristabella. Vi var svært spente på hvordan vi skulle løse tilpassingen. Også hvordan vantene passet osv. Derfor var det umulig å si om vi kunne starte før masten var på plass, forteller Sjur Klafstad til Seilas.

I dag bekrefter Kjell Myran at de blir å finne på startlinjen.