Fulgte meteorologene og vant

For en gangs skyld slo værmeldingen før Færderseilasen til for fullt. En av dem som som fulgte meteorologens råd og vant på det var veteranen Tommy Bergman.

Publisert

Ekstrem lettvindsseilas krever vinnervilje og konsentrasjonsevne og få besitter dette bedre en snart 71 gamle Tommy Bergman. Han seiler sin mer enn 20 år gamle Finngulf 39 «Luringen» med samme trykk som han gjorde da han dominerte i Ynglingklassen for 40 år siden, og vet å drive båten optimalt. – Jeg tok med meg det meteorologen sa på skippermøtet og fulgte stort sett rådene derfra, sa han.

Øst på østavind, vest på vestavind

Bergman viste allerede fra start at han hadde skumle hensikter og tok ledelsen umiddelbart. Det gjorde det mulig å posisjonere seg uten å ta hensyn til konkurrentene. – Det å seile fritt er helt og å kunne velge spor er avgjørende, sier Bergman, som ledet klassen sin fra start til mål. – Det var egentlig ganske enkelt, sier han. – Jeg hold øst hele veien, og jeg var for eksempel aldri i tvi om vi skulle gå øst for Kaholmen selv om de aller fleste valgte å gå vest og gjennom sjeté åpningen før Storsand. Vi tjente på å holde øst ut gjennom Drøbaksundet, selv om vi måtte falle for å komme gjennom porten ved Filtvedt. Da vinden døde ut, ble vi liggende før sørvesten kom, og da var det vest i fjorden som gjaldt.

Stavangerbåten «Virginia», en Bashford 36 med Michael Nygaard som lå helt nede på 23 plass, 19 minutter bak ledende «Blur» ved Slemmestad var en av dem som fikk størst uttelling for å gå øst for Kaholmen. Ved Filtvedt var båten hele to timer foran nummer to. Litt tap ble det mot slutten, men seier i LYS R36 med 39 minutter ble det likevel for båten som også tidligere har hevdet seg i Færderseilasen.

Også NorSteam båten «Xeffect» med skipper Siri Kamfjord tjente også mye øst for Kaholmen. Det bidro til at båten med halve NSF kontoret om bord, sportssjef Espen Guttormsen, Vibecke Schøyen og Per Chr. Bordahl, ble beste X-41 i ORC Club.

Ingen regel uten unntak

Det hører med til sjeldenhetene at det betaler seg å gå vest om Håøya. Det gir mer distanse å seile, og vindforholdene er mildt sagt usikre. Likevel var det store gevinster å hente for dem som tok sjansen i årets seilas. En av dem, Endre Svendsen, scoret stort på dette valget. Hans First Class 8 «My First» ledet med tre minutter ved Slemmestad. Ved Filtvedt var ledelsen økt til tre og en halv time og i mål var seiersmarginen to timer og 49 minutter, bare «J. L. Seagull», Jan Espen Andersens Fenix ogAnett Neuhold med Banner 28 «Frk. Himmelblå» hadde større tidsdifferanse til båt nummer to i klassen. Også Lars Magnus Hesselbergs klassiske 8 meter «Fenris» la grunnlaget for seieren vest for Håøya. På det meste lå hun halvannen time foran konkurrentene, men tapte på slutten og endte til slutt 14 minutter.

8 meteren «Fenris» var en av de første båtene ut Drøbaksund takket være veivalget.