Fullt av seilerinteresserte på Symposium

North Sails og Seilas hadde lørdag sitt symposium i KNS lokalene ved Dronningen med fire foredragsholdere av internasjonal toppklasse som ga et engasjert publikum mye valuta for pengene.

Publisert

Med foredragsholdere som Fietje Judel, Roger Nilson, Henrik Søderlund og Glenn Bourke ble det mye å glede seg over. Judel som er partner i designfirmaet Judel/Vrolijk har definitivt etablert seg i verdenstoppen. Med to America´s Cup båter, Alinghi og det Tyske United Internet Team, seier i årets MedCup for TP52 og med bestilling av en ny VO70 samt designerjobben for det norske prosjektet Euro 42, er det få som kan matche det tyske designefirmaets suksess i øyeblikket. Fietje Judel hadde derfor mye interessant å fortelle sitt publikum. Særlig var datamengden som følger hver design imponerende. Denne gjør det mulig optimalisere båten etter kundens ønsker etter de forhold båten skal seiles under og dataene er et verdifullt verktøy når skipper og navigatør senere seile båten optimalt under forskjellige vindstyrker og vinkler.

En meget hes Roger Nilson, kanskje den mest erfarne av alle internasjonale navigatører idag, ga publikum en fin innføring i moderne navigasjon. Roger som idag er 58 år er fremdeles aktiv og har nye prosjekter er aktuell som Bruno Peyrons navigatør på maxikatamaranen Orange som idag holder rekordene både transatlantisk og jorden rundt, begge med Roger som navigatør. Navigatørens utfordringer ble godt illustrert ved filmen han viste fra rekordseilasen der Orange hadde optimale forhold ved å følge det samme værsystemet jorden rundt. En timeslang versjon av rekordseilasen vises for øvrig på svensk TV1 søndag 7. januar kl 22.30 med reprise ved lunchtider den påfølgende dag.

Henrik Søderlund fra North Sails i København har designet seilene til ABN Amro One og AC båtene til italienske Luna Rossa. Dessuten har han vært ansvarlig for seilgarderobene både til TP52 båtene «Fram XVI» og årets beste båt «Mean Machine», forøvrig tegnet av Judel/Vrolijk. Han gjennomgikk design og materialvalg for de forskjellige klassene og viste hvordan man måler seilenes form. Særlig ved gjennomgangen av ABN Amros seilgarderobe fikk symposiedeltakerne et godt innblikk i hvilke seil som er optimale for ulike forhold.

Volvo Ocean Race har fått en sjef som tør å stikke nakken frem og stå på det han mener er riktig for å bevare regattaen som den viktigste jorden rundt regattaen for fullt bemannede båter, samtidig som han erkjenner at Volvo Ocean Race på gi sponsorene kommersiell verdi for å kunne lykkes. Glenn Bourke har vært verdensmester i Laserklassen tre år på rad og han har deltatt i OL og America´s Cup. Som prosjektelder styrte han OL regattaen i Sydney og Illbruck prosjektet med hard hånd og han har utvilsomt vist seg å være den mann for Volvo Ocean Race. Bourke fortalte imidlertid at han var i tvil om valget av VO70 da to av båtene havarerte allerede det første døgnet etter starten fra Vigo høsten 2005. Etter hvert viste det seg at båtene besto prøven selv om en båt sank og en mann omkom på den transatlantiske etappen ifjor vår.

Nå har Bourke lagt om ruten, til mye kritikk fra seilerne som mener jorden rundt seilasen vil miste mye av sin karakter ved å korte ned på etappene i Sydishavet. Til dette sier han kontant at dersom regattaen ikke tilpasser seg de kommersielle krav har den heller ingen fremtid. En sannsynlig rute for 2008/09 blir start i Alicante i oktober med etappemål i Cape Town, Dubai, India, Singapore/Malaysia, Kina, New Zealand, Rio, USA, Irland og Gøteborg, med en mulig avslutning i Helsinki. Til nå har Ericsson meldt seg på til det neste racet, sannsynligvis med to båter hvorav det ene blir et jentelag dersom det blir ett jentelag til i seilasen. Det har også Peter de Ridder med et Mean Machine lag. Spanske Telefonica blir temmelig sikkert det tredje laget som i løpet av en måned vil vise kortene sine, og det ryktes av finske Thomas Johansson, OL mester i 49er fra 2000 og Knut Frostads konkurrent i Nokia Oops Cup arbeidet med et finsk prosjekt.

I den påfølgende paneldebatt med Nilson, Judel, Bourke, Knut Frostad og Jens Christensen fra North Sail diskuterte man trender i offshore seiling. Alle var enige i at shorthanded seiling var i solid fremgang, noe de mer enn 70 båtene i årets Route du Rhum var et godt bevis på. Også Glenn Bourke måtte erkjenne at jordenruntseilasene for solo og tomannslag var en reell konkurrent til dagens Volvo Ocean Race, og at det ikke var utenkelig at denne regattaen i fremtiden blir en slik seilas. Fietje Judel spår en lys fremtid for IMS som han mener er det klart beste respittregelen, men at grand prix seilingen vil foregå i entypeklasser eller båter som er underlagt boksregel. Knut Frostad og Roger Nilson pekte begge på den fenomenale utvklingen i Classe 40 der standardbåter er konkurransedyktige med one off båter. Produsenten av Pogo 40 som er den mest vellykte standardbåten har hele 25 båter i bestilling. Jens Christensen mente av de fleste som deltar regelmessig i regatta med sine cruiser racere, burde ta konsekvensen av at de høyden seiler en helg eller to med familien og at de heller burde leie båt til familieseilingen og rendyrke regattakonseptet, men Judel kunne fortelle at flere av de norske bestillerne av Euro 42 har lagt vekt på en familievennlig innredning.