Galway tar siste stikket

Volvo Ocean Race har i dag annonsert at irske Galway blir finalehavn for regattaen i 2012. Oslo lyktes dermed ikke i sine anstrengelser for å få VOR flåten til Norge, men prosjektgruppens arbeid vil ikke være forgjeves.

Publisert

Allerede i går forelå det klare indikasjoner på at det ble Galway som får æren av å avslutte det kommende Volvo Ocean Race. Siste etappen går dermed fra franske Lorient til den irske byen som sto for et av de mest vellykte anløpene i den siste regattaen. At byen nå også stiller seg bak at båten, som i 2008-09 seilte under flagget til Green Dragon Team, kommer til å delta i Volvo Ocean Race 2011-12, gjorde valget enklere for Volvo Ocean Race Host Port Committee (VEMUK)  som helt til det siste har hatt en tett dialog med Oslo som trolig var Galways hardeste konkurrent i kampen om å få finaleanløpet. At både Lisboa og Lorient var nye besøkshavner i Volvo Ocean Race, veide også i favør av Galway for Volvo, som ønsker en blanding av nye og gamle anløpshavner i hver regatta.

Selv om Oslo ble slått på mållinjen i kampen om å få besøk av Volvo Ocean Race i 2012, er det klart at det imponerende arbeidet som er nedlagt av prosjektleder Frode Ranhoff i Headvisor, Vibecke Schøyen i NSF og Steff Herbern ikke har vært forgjeves. Laget har utvilsomt greid å sette Fjordbyen Oslo på kartet, både hos politikerne som gjennom denne prosessen har sett hvordan et seilsportsarrangement på høyt nivå kan markedsføre fjordbykonseptet, og hos Volvo Ocean Race som helt åpenbart har fått med seg at Oslo vil kunne være en perfekt vertsby for regattaen.

Om det blir et Volvo Ocean Race i 2014/15 er ennå ikke formelt bestemt. Alt tyder på regattaen videreføres. Volvo Cars er i salgsforhandlinger og nå er fokuset hos VOR primært rettet mot regattaen i 2011/12. Det er likevel uttrykt ønske om at ruten for 2014-15 skal være på plass allerede ved avslutningen av Volvo Ocean Race i 2012. Da vil Oslo ha alle tiders sjanse til å komme i betraktning på nytt. Innen den tid vil også prosjektgruppen ha kommet videre i anstrengelsene med å få en norsk båt til startstreken i regattaen. Sånn sett vil arbeidet som er nedlagt av prosjektgruppen trolig vise seg å være en god investering for Oslo by og Seilforbundet.