GJØR-DET-SELV

PRESENNING: Tildekking av båt er en fordel, men ikke alltid nødvendig.
PRESENNING: Tildekking av båt er en fordel, men ikke alltid nødvendig.
KLIMA: En billig værstasjon viser temperatur og luftfuktighet. Med en mer påkostet versjon kan du følge med klimaet i båten fra mobilen.
KLIMA: En billig værstasjon viser temperatur og luftfuktighet. Med en mer påkostet versjon kan du følge med klimaet i båten fra mobilen.
FROSTSIKRING: Miljøvennlig frostvæske brukes i sjøvannsystemet. Med sjøvannsfilter er jobben enkel.
FROSTSIKRING: Miljøvennlig frostvæske brukes i sjøvannsystemet. Med sjøvannsfilter er jobben enkel.
MUGG: Madrasser til vinterlagring om bord. Det er viktig at de støttes slik at det kommer luft til gjennom hele vinteren.
MUGG: Madrasser til vinterlagring om bord. Det er viktig at de støttes slik at det kommer luft til gjennom hele vinteren.
VANN: Tøm vanntanker og blås systemet rent for vann med trykkluft.
VANN: Tøm vanntanker og blås systemet rent for vann med trykkluft.
SJEKK: Rengjør batterisko og koblinger om nødvendig. Koblingen på bildet er slik den bør se ut.
SJEKK: Rengjør batterisko og koblinger om nødvendig. Koblingen på bildet er slik den bør se ut.
LUFT: Uten avfukter skal luften sirkulere i båten med luker åpne.
LUFT: Uten avfukter skal luften sirkulere i båten med luker åpne.
FUKT: Med avfukter skal båten lukkes. Det beste er sette avfukteren høyt, og la vannet rennet ut i vasken.
FUKT: Med avfukter skal båten lukkes. Det beste er sette avfukteren høyt, og la vannet rennet ut i vasken.
LUKT: Kjøleboksen må vaskes og holdes åpen.
LUKT: Kjøleboksen må vaskes og holdes åpen.
VENTIL: Kuleventilene lukkes om båten ligger på sjøen, og åpnes om den står på land.
VENTIL: Kuleventilene lukkes om båten ligger på sjøen, og åpnes om den står på land.
SJEKK: Skift anoder om nødvendig.
SJEKK: Skift anoder om nødvendig.
FROSTSPRENGT: Kobling til cockpitdusj er en gjenganger i frostskadesammenheng. Her er det lett å se at pakningen er sprukket.
FROSTSPRENGT: Kobling til cockpitdusj er en gjenganger i frostskadesammenheng. Her er det lett å se at pakningen er sprukket.
VÆR: Tidevann, lavtrykk og pålandsvind kan skape ekstremt høyvann. Da er det viktig at strekk- eller strekkavlasterne fungerer slik de skal.
VÆR: Tidevann, lavtrykk og pålandsvind kan skape ekstremt høyvann. Da er det viktig at strekk- eller strekkavlasterne fungerer slik de skal.
STRØM: Landstrøm er upålitelig om vinteren.
STRØM: Landstrøm er upålitelig om vinteren.

Gjør båten klar for snø og sprengkulde

Vinteren kan være tøff for båten. Det gjelder å ta grep for å hindre skader. Her noen tips før det er for sent.

Publisert Sist oppdatert

Nå starter den mørke sesongen med kulde og blest, men det er ikke for sent å sette inn tiltak som gjør at båten har det best mulig i løpet av årets mørke måneder.

Når en båt skal stå lagret et halvt år, er det en fordel at den er beskyttet mot værets påvirkning med vind, vann og is. Særlig båter med teakdekk og tredetaljer på dekk har stor nytte av å være tildekket. I noen tilfeller kan det også være nødvendig å beskytte båten mot forurensning, spesielt om den ligger nær en motorvei eller andre forurensningskilder. En god tildekking sparer arbeid når båten skal klargjøres før sommeren. En dårlig tildekning kan bare føre til skader og mye ekstraarbeid.

Mange velger å ha presenning over båten, andre har skreddersydde telt. Bruker du presenning er det en fordel å velge en type med solide maljer. Presenningen kan holdes på plass med lodd, og mange bruker fylte kanner for få et jevnt drag på hver malje.

En bratt presenning gjør at snøen glir lettere av, men vil gi større vindfang.

VINTERKLARGJØRING: Dårlig tildekning kan bare føre til skader og mye ekstraarbeid.
VINTERKLARGJØRING: Dårlig tildekning kan bare føre til skader og mye ekstraarbeid.
VÆR: Tidevann, lavtrykk og pålandsvind kan skape ekstremt høyvann. Da er det viktig at strekk- eller strekkavlasterne fungerer slik de skal.
VÆR: Tidevann, lavtrykk og pålandsvind kan skape ekstremt høyvann. Da er det viktig at strekk- eller strekkavlasterne fungerer slik de skal.
LUKT: Kjøleboksen må vaskes og holdes åpen.
LUKT: Kjøleboksen må vaskes og holdes åpen.
FUKT: Med avfukter skal båten lukkes. Det beste er sette avfukteren høyt, og la vannet rennet ut i vasken.
FUKT: Med avfukter skal båten lukkes. Det beste er sette avfukteren høyt, og la vannet rennet ut i vasken.

På vann eller land?

Velger du å ha båten i vannet om vinteren, er det viktig at den er godt fortøyd. Tidevann, lavtrykk og sterk vind samtidig kan flere steder langs kysten skape ekstremt høyvann. Da er det viktig at strekkavlasterne fungerer slik de skal.

Båter som tas på land må ha tilstrekkelig støtte til at de tåler vinden som kommer om vinteren. Moderne båter krever ekstra støtte i rumpa. Båtene er ikke konstruert for å ta hele vekten på kjølen.

Rydd, vask og hold det tørt

Om du ikke alt har gjort det, så tøm båten mest mulig, og gi den en real vask. Det reduseres sjansen for korrosjon, mugg og at skitt fester seg. En ryddig båt gjør det enklere å holde kontroll med båten gjennom vinteren. Seilene har det best innendørs. Det er også en god ide å erstatte fall og trimliner med trekketråder, og ta dem med hjem for en vask.

Uansett hvor din båt overvintrer, er det viktig at den forblir tørr innvendig gjennom vinteren. Dette gjør du ved å ha god lufting. Ha luftingen i bakhodet når båten dekkes til. Sett vinduer eller luker på gløtt forut og akterut slik at luft strømmer fritt gjennom båten. Ha også alle skap, luker og innvendige dører åpne, samt til motorrommet om mulig. Bruker du avfukter skal båten være lukket, men innvendige skap og dører skal være åpne. Tøm avfukteren jevnlig gjennom sesongen. Er det iskaldt er luften også tørr. Mugg vokser som regel på høsten og om våren.

Redningsvester med automatisk oppblåsing og livflåte er det fordelaktig å oppbevare innomhus over vinteren. Annet utstyr som puter og madrasser, har jeg, journalist i SEILmagasinet, alltid latt være om bord over vinteren. Madrasser setter jeg på høykant. For så lenge det er tørt i båten og luften får sirkulere, er innholdet også tørt.

Elektrisk utstyr

Fukt er strømmens store fiende. Derfor er det viktig å sjekke at det ikke er korrosjon på el-kontakter og koblinger. Det som kan skje om det irrer, er at brytere setter seg fast, sikringer kan miste kontakten og krypstrøm kan vandre mens den svekker batteriene og skaper korrosjon.

Rengjør batteripoler, polsko og batterikasse, og slå av hovedbryteren. Kobler du fra batteriene og tar dem ut av båten, kobles også nødpumpen fra. Om batteriene blir i båten, er det viktig med regelmessig lading eller kontroll av voltstyrke flere ganger gjennom vinteren. Sjekker du eller lader hver måned, er du på den sikre siden. Har din båt et gammeldags batteri bør du toppe opp med destillert vann før lading.

SJEKK: Rengjør batterisko og koblinger om nødvendig. Koblingen på bildet er slik den bør se ut.
SJEKK: Rengjør batterisko og koblinger om nødvendig. Koblingen på bildet er slik den bør se ut.
VANN: Tøm vanntanker og blås systemet rent for vann med trykkluft.
VANN: Tøm vanntanker og blås systemet rent for vann med trykkluft.

Landstrøm eller ikke?

Ligger båten med landstrøm på hele vinteren, kan det oppstå galvanisk tæring. Det betyr at sinkanodene spises opp og korrosjonen settes i gang på båten. Det er derfor viktig å ha hyppig ettersyn og gode anoder før vinteren setter inn. Noen velger å frostsikre båten med varme via strøm om vinteren. Husk at sikringene på bryggeanlegget har en tendens til å gå når varmen er på det viktigste.

STRØM: Landstrøm er upålitelig om vinteren.
STRØM: Landstrøm er upålitelig om vinteren.

Vann fryser

Har din båt vanntank, septiktank og varmtvannstank bør disse tømmes helt. I tillegg bør rørene blåses tomme for vann i både varmtvanns- og kaldtvannsledningene. I en liten båt kan dette gjøres manuelt, men i en stor båt kan det være en fordel å bruke trykkluft.

Det kan godt ligge litt vann i ledningene, men da er det viktig at vannet som fryser har plass til å ekspandere. La derfor alle kraner stå åpne.

Pumpen eller pumpene kan åpnes etter at de er kjørt tomme for vann. I sluket på dusjen kan du helle frostvæske egnet for dette og pumpe eller la det renne gjennom systemet, og til slutt stenge bunnventilen.

Har du pumpetoalett om bord, må dette frostsikres. Det finnes kjølevæske som er egnet for dette og den kjøper du på båtbutikken. Å vinterkonservere et toalett er enkelt. Det gjøres ved å helle den frostsikre blandingen i toalettet, og pumpe blandingen videre slik at den fyller alle rør og hulrom. Septiktanker tømmes.

Dusjen i cockpiten er en gjenganger. Selv har jeg, forfatter av denne artikkelen og journalist i SEILmagasinet, vinterkonservert tre forskjellige egne båter før tolv vintersesonger. Jeg har aldri hatt frostskader etter konservering. Men i år startet jeg sesongen tidlig og fikk frostskade på cockpitdusjen en natt med minusgrader etter at jeg hadde tatt i bruk båten. Det kostet meg en masse ekstra arbeid.

VENTIL: Kuleventilene lukkes om båten ligger på sjøen, og åpnes om den står på land.
VENTIL: Kuleventilene lukkes om båten ligger på sjøen, og åpnes om den står på land.
MUGG: Madrasser til vinterlagring om bord. Det er viktig at de støttes slik at det kommer luft til gjennom hele vinteren.
MUGG: Madrasser til vinterlagring om bord. Det er viktig at de støttes slik at det kommer luft til gjennom hele vinteren.

Skroggjennomføringer

Ligger båten i vannet, er det en fordel å ha bunnventilene lukket. Måten å vinterkonservere bunnventilene på, er å helle frosvæske i utløpet med lukket ventil, for så å åpne og lukke igjen når det står frostvæske i ventilen.

Slik kan du også gjøre med eksempelvis kuleventilen til vasken i pantryet. Hell frostvæske i vasken med lukket kran, åpne ventilen og lukk den igjen når du er sikker på at væsken i ledningen består av frostvæske. Det er som oftest lett å se på blanke slanger om det står frostvæske i dem da frostvæsken er farget. Ligger båten på land er det viktig å ha bunnventilene åpne eller halvåpne slik at de siste restene av vann ikke ødelegger kuleventilen ved ekspansjon.

FROSTSIKRING: Miljøvennlig frostvæske brukes i sjøvannsystemet. Med sjøvannsfilter er jobben enkel.
FROSTSIKRING: Miljøvennlig frostvæske brukes i sjøvannsystemet. Med sjøvannsfilter er jobben enkel.

Vinterkonservering av motor

Større innenbordsmotorer har to kjølesystemer: Et internt kjølesystem som inneholder frostvæske og et system som henter kjølevann i sjøen under båten eller i drevet. Det interne ferskvannssystemet har frostvæske i seg og det er greit å sjekke at denne holder vintertemperatur.

Ligger båten i vannet, er det lettest å konservere motoren ved å åpne sjøvannsfilteret og helle frostvæskeblanding der mens båten går på tomgang. Det kan gå noen sekunder før vannet kommer ut sammen med eksosen. Har båten din drev, vil drevet hele tiden være i vann. Ved å helle frostvæskeblanding i vannfilteret vil blandingen presse seg et stykke ned i drevet med tyngde­kraften. Resten av drevet står under vann, og om båten ligger i boblehavn vil drevet være under vann og ikke fryse.

Ligger båten din på land, kan du gjøre det samme, men kjøre gjennom ferskvann før du bruker frostvæske. Er det første gangen du konserverer innenbordsmotoren din, bør du ha med deg en fagmann eller en som har gjort det før.

Ligger båten på land, er det best å fylle drivstofftanken full. Da unngår du å få kondens i tanken når solen står på om våren og nettene fortsatt er kalde. Om båten ligger i vannet, er det ikke lenger så viktig, sier fagfolk, da temperaturen holder seg stabil nede i båten fra sjøen.

Mange fagfolk mener at det er viktig å skifte olje før vinteren, fordi gammel olje ikke har de samme egenskapene som ny. Gammel olje kan inneholde fukt. Skifter du olje om høsten trenger du ikke bytte om våren. Bytt også drivstoffilter og oljefilter samtidig.