SPRUT: For å simulere regnvann sprutet vi på dekket på et begrenset område.

Båten som aldri blir tett

Lekkasjer forkorter båtens levetid, og det er ikke lett alltid å finne ut hvor lekkasjen kommer fra. Her har du noen tips.

Publisert Sist oppdatert

Vann under dørkplata er ikke hyggelig. Er det saltvann så har du et stort problem. Er det ferskvann, så er det bedre. Da vet du at båten ikke er i ferd med å synke. En gjenganger blant slitne bruktbåter er lekkasje. Det reduserer verdien av båten kjapt. 

Jeg kjøpte en TwoStar 36 i 2009. Den var sliten. Treverket var helt klart skadet av fukt. Det var også alt av det elektriske opplegget. Luftfuktigheten under dekk var høy, hvilket gjør at elektriske komponenter korroderer. Heldigvis var ikke mugg noe stort problem, også en konsekvens av fukt under dekk. 

Jeg jobbet intens for å få båten tettere, og lykkes i lang vei, men kom aldri helt i mål. 

Nå eier jeg en X-362 Sport, og også den har ferskvann i kjølsvinet etter en regnskur, men nå snakker vi om desiliter i stedet for liter. Luftfuktigheten er også mye lavere. I min forrige båt måtte jeg jobbe med å holde den nede. Jeg kjørte avfukter både vår og høst. Nå bruker jeg bare avfukter i enkelte tilfeller. Jeg foretrekker å ligge uten landstrøm, og har solcellepanel som holder liv i batteriene. 

IRR: Kobberrøret for gass fra cockpit til byssa måtte byttes. Lekkasje i dekk var årsaken til irr.
SØK: Det var umulig å se hvor lekkasjen var fra undersiden.

Uventet lekkasje

Høsten 2024 gjorde Bærum Plast en sjekk av gassopplegget i båten. De kunne se at det var irr på gassrøret fra cockpiten til byssa, og anbefalte meg å bytte dette. Gassrøret hadde irret på grunn av en lekkasje i dekk. Lekkasjen var på styrbord side av båten, og sannsynligvis fra rekka. Men vann kan renne langt, så lekkasjen kunne være i et stort område. 

Lekkasjen måtte vi finne, ellers ville røret irre på nytt. Lekkasjen kunne ikke være stor for vi hadde aldri opplevd akterlugaren som fuktig. Men det var for fuktig under platen opp under dekk. 

ZALO: Vi la såpe på dekk i håp om vi kunne se det boble under dekk.
VANN: Det gjelder å sprute på et begrenset område for å finne lekkasjen.
KRITT: Løsningen ble å helle kritt på dekk. Det løser seg i vann og blir med inn i lekkasjen.
STRIPE: Dagen etter at vi sprayet dekk med blått kritt så vi rester etter blåfarge. Vi fant lekkasjen.

Vannslange

Vi startet med å fukte dekket i område hvor vi antok at det lakk med en vannslange. Vi la på Zalo på steder hvor det var montert utstyr. Rekkestøtter og festepunkter i rekka. Lekkasjen kunne også komme fra genoaskinnen. Det er lurt å begrense søkeområdet for å finne lekkasjepunktet.

Håpet var å se såpebobler under dekk for å avdekke lekkasjen. Vi startet bakfra hvor dekket er lavest og jobbet oss fremover. En på dekk og en under dekk, uten resultat. Så la vi tørkepapir oppunder dekk, og vi brukte lys og lupe for å finne feilen. Vi fikk ikke svaret vi ønsket. Neste forsøk var å bruke farge. 

Vi kjøpte blått kritt på Biltema til 33 kroner og drysset på steder hvor vi hadde mistanke om lekkasje. Krittet løser seg i vann, og blir med vannet inn i lekkasjestedet og videre. Vi håpet å kunne følge en blå stripe fra undersiden for å lokalisere lekkasjestedet, og det fungerte. Vi fant en svak blå stripe, og så at det lå vann opp mellom sammenføyningen mellom skrog og dekk. Vi hadde flaks, og fant lekkasjen relativt kjapt. Hemmeligheten for å finne lekkasje er tålmodighet og metodisk tilnærming. 

SYNDEREN: Festepunktet var enkelt å demontere. Nå var utfordringen å få den montert tett.
RENSE: Under festepunktet var det rester etter fuge. Dette ble skrapt vekk og området renset.
FUGEMASSE: Begge sider av monteringsstedet ble påført fugemasse.
PÅMONTERING: Skrue­festet er en aluminiumsplate under dekk så monteringen ble enkel. Overskytende tetnings­masse ble tørket vekk.

Synderen funnet

Lekkasjen kom fra et festepunkt (Pad-eye) i rekka for en blokk. Det var bra, fordi denne er enkel å demontere. Kun to skruer fra dekk. Det gjorde at jeg kunne gjøre jobben alene. 

Etter at festepunktet var demontert, ble området vasket og renset før jeg la på tetningsmasse (MS Polymer). Tec 7 er en type MS Polymer. 

Da var det bare å remontere festepunktet og håpe det ble tett. Jeg ventet derfor flere måneder med å remontere platen i akterlugaren for å følge med om det var flere lekkasjer. Det var det heldigvis ikke. Jobben var vellykket, men jeg har stadig litt vann i kjølsvinet etter kraftig regn. Litt kommer gjennom masten. Det lekker også litt gjennom dekksluka i forpiggen. Jakten på lekkasjer er båteierens evige forbannelse. •