VINTERSEILING:

ÅPENT VANN: Dype oppdemmede vann er ofte isfrie.Tisleifjorden på Golsfjellet er et av dem.
ÅPENT VANN: Dype oppdemmede vann er ofte isfrie.Tisleifjorden på Golsfjellet er et av dem.
SNØ: Alle opplevelser blir forsterket når man seiler om vinteren.
SNØ: Alle opplevelser blir forsterket når man seiler om vinteren.
HENGER: En lett flatbunnet båt kan enkelt håndteres alene fra vann til bil.
HENGER: En lett flatbunnet båt kan enkelt håndteres alene fra vann til bil.
VINTER: Island Goat er rask og har mye seil. Sikkerhet må legges inn i planleggingen. Det er sjanser for å kullseile.
VINTER: Island Goat er rask og har mye seil. Sikkerhet må legges inn i planleggingen. Det er sjanser for å kullseile.
KALDT: En rask sprint og en serie spensthopp får smilet frem. Skogshorn i bakgrunnen.
KALDT: En rask sprint og en serie spensthopp får smilet frem. Skogshorn i bakgrunnen.
VARM: Olsen anbefaler varme klær på utsiden av tørrdrakten for rask temperaturjustering.
VARM: Olsen anbefaler varme klær på utsiden av tørrdrakten for rask temperaturjustering.
SVERIGE: Nordkoster får besøk av Pontus Wallgren og Marius en nydelig dag i mars.
SVERIGE: Nordkoster får besøk av Pontus Wallgren og Marius en nydelig dag i mars.
VINTER: Island Goat er rask og har mye seil. Sikkerhet må legges inn i planleggingen. Det er sjanser for å kullseile.
VINTER: Island Goat er rask og har mye seil. Sikkerhet må legges inn i planleggingen. Det er sjanser for å kullseile.

Forsterkede opplevelser

En 60 kilos lettdrevet jolle gir nye muligheter. Marius Olsen har fått sterke opplevelser av å utfordre naturens vindkraft i årets kalde måneder.

Publisert Sist oppdatert
Marius Olsen
Marius Olsen

Sommerens båtfolk har søkt mot land. Sommerhyttene har tappet ned vannet og de små flytebryggene hviler på plenen. Tiden har nesten stoppet opp langs vannkanten. Fra oktober til mars møter man kun yrkesbåter, stillhet og fredfulle sjøfugl. De ivrige seilerne finnes, men de er få. Om du tar deg tid til å absorbere det hele under seil i to meter per sekund vind blir du trolig belønnet med flere års økt levealder når oppgjøret faller. Det naturlige paradokset inntreffer når du kjenner snøens knirk under fotsålen mot dørken og samtidig vannet som klukker mot skroget. Eller når du passerer Sollihøgda på vei til fjells i slutten av november i tykt snødrev og du ser i speilet en båt på tilhenger, koblet til din egen bil.

Kort fortalt om vinterseiling kan man si at kaffen smaker bedre og et varmt måltid er en ren luksus. At vinden sier tydeligere hei idet den stryker forbi øreflippen, er bare sjarmerende og kan enkelt kompenseres med en tykk lue. At vanntemperaturen er kritisk lav, kan også enkelt kompenseres med tørrdrakt. Det er noen praktiske hensyn å ta med tanke på mørket, ising på tauverk og andre komponenter, men alt i alt er prinsippene enkle å forstå.

Drømmen

I et trygt og godt familieliv og en travel jobb og hverdag trengte jeg et konsept som kunne ta meg rask og enkelt ut på små eventyr.

Jeg savnet et sted som var altoppslukende, gav sinnsro og et nytt miljø som måtte læres og respekteres. Skagerrak, kystseilas, innlandsvann og elver stod på menyen. Jeg trengte ikke å være like langt hjemmefra som Shackleton og hans menn på Weddellhavet i 1916, så jeg valgte et båtkonsept som gav meg kort vei hjem til bleieskift, men fortsatt nærmest mulig elementet. 6 mm kryssfiner, 3 lag epoxy med lakk på hver side ble løsningen.

Jeg bygde meg en 15 fots Goat Island Skiff, en planende åpen trebåt på 60 kilo med en overdimensjonert luggerrigg. Båten løftes eller slepes direkte fra tilhengeren ut på gress eller snø. Enkle og solide prinsipper, men fortsatt sårbare ut fra dagens materielle marginkrav.

Båten ble sjøsatt i oktober etter iherdige arbeidstimer.

En naturlig konsekvens var at vinteren som kom ble viet til seiling. Jeg var over snittet motivert. Vinteren viste seg å være like seilbar som resten av året.

Sikkerhet og margin

Jeg forsto tidlig at seiling på vinteren i en åpen kullseilende trebåt krevde forståelse og respekt for grunnleggende prinsipper innen risikoforståelse. Jeg tenkte gjennom alle mulige scenarioer for vinterseilingen og hva som kunne gå galt. Kullseiling og totalhavari var på førsteplass. En svømmende Marius i en plankehaug på natterstid var skrekkscenarioet. Jeg bygde opp mine barrierer med vanntett VHF jaktradio, tette skrogskott, vanntett hodelykt og fullt batteri på telefonen i vanntett deksel.

Vinterdebuten fant sted første nyttårsdag. Min gode nabo Will hadde fått kajakk til jul, og jeg var overtent på seiling med min nybygde jolle.

Vi kjørte hjemmefra på morgenen i tette snøbyger. Inne i Oslofjordbassenget koste vi oss med våre nye farkoster og nyervervede muligheter for kortreiste eventyr. Dagen endte med min første kullseiling 200 meter foran fergeanløpet på Nesoddtangen, rett før mørket satte inn. Selve kullseilingen gikk forøvrig bra.

Jeg krøp over skroget, stod på kjølen og reiste skuta opp i flytende stilling uten å bli våt mer enn til livet. Det var overraskende mye vann i båten, men Will var en raskt medøser i kajakk fra skutesiden, så kom vi fra det med et smil. Vel hjemme reflekterte jeg over at jeg kunne endt opp svømmende alene i mørket midt i Oslofjorden (da jeg ofte er på tur alene), med danskebåten og skyssfergene som nabo, uten VHF, telefon og lys (som alle druknet), og med skott som viste seg ikke å være tette.

Jeg snakket med Børge Ousland om båtkonseptet mitt. Han påpekte at seiling med en slik innlandsbåt aller helst krevde svømmeføtter i tillegg til flytevest. Jeg var dødelig fornærmet, selv om han hadde rett.

Mange muligheter

Hele norskekysten er stort sett tilgjengelig for seiling hele året. Øyrik skjærgård og beskyttet farvann gir fine turer med lav risiko. Enkelte fjordarmer blir isdekt en kort periode av året og innlandsvann har vi nok av her i Norge. Mange av de dype fjellvannene er farbare langt inn i vinterhalvåret. Om båten er på tilhenger, eller ligger i boblehavn, er vinterseiling ingen hindring. Om ikke båtrampene er tilgjengelige, gjelder det å ha en lett båt som man kan trekke på snøen fra veien til vannet.

Ja, det er en sær aktivitet, men belønningen ligger stille og venter på deg rundt en snødekt holme.

TIPS

  • Pakk tingene du trenger i kraftige vanntette poser laget for formålet. Test først.
  • Det du trenger mens du seiler må være lett tilgjengelig og innenfor en arms rekkevidde.
  • Vanntette bagger, øsekar og så videre festes til båten i tilfelle kullseiling.
  • Ha vanntett VHF, nødbluss, kniv og vanntett lykt i brystlomma og/eller lett tilgjengelig på overkroppen.
  • Montér en vanntett lanterne på båten.
  • Tar du med en liten kompakt gassbrenner (MSR Windburner eller lignende), kan du smelte snø for varm drikke og lage frysetørret varm mat om du tar pause på land.
  • Varme klær kan tas på på utsiden av tørrdrakten for enkel justering av klesplaggene.
  • Velger du seiling på vinterdager hvor det ikke er minusgrader, slipper du ising på tau og så videre.
  • Meld fra hvor du drar.
  • Sikkerhetssystemene du etablerer må fungere i praksis.

ETT ÅR MED DET ENKLE BÅTLIVET I EN GOAT ISLAND SKIFF

skjermbilde_20180628_kl._09.02.28_55698

I løpet av ett år skal vi følge Marius Olsen og hans families friluftsopplevelser i en selvbygget jolle.
Olsen har gode opplevelser med småbåter og kanoer fra oppveksten, og ønsker å videreformidle opplevelsene til sine barn. Ved å bruke seil blir opplevelsen mer spennende og man får lengre rekkevidde.
I første artikkel, i SEILmagasinet 5-2018, presenterte vi båten og hvordan den ble bygget.
Utover året vil vi presentere tips om seiling på Norges innlandsvann, barnas opplevelser og hva slags utstyr som trengs for slike turer.
Artikkelserien har til hensikt å inspirere flere til å seile og nyte det naturen har å by på. Olsen ønsker vise oss at seiling slett ikke trenger å være dyrt og komplisert for å få store naturopplevelser.

SNØ: Alle opplevelser blir forsterket når man seiler om vinteren.
SNØ: Alle opplevelser blir forsterket når man seiler om vinteren.
VARM: Olsen anbefaler varme klær på utsiden av tørrdrakten for rask temperaturjustering.
VARM: Olsen anbefaler varme klær på utsiden av tørrdrakten for rask temperaturjustering.
ÅPENT VANN: Dype oppdemmede vann er ofte isfrie.Tisleifjorden på Golsfjellet er et av dem.
ÅPENT VANN: Dype oppdemmede vann er ofte isfrie.Tisleifjorden på Golsfjellet er et av dem.