
Klart for megatest i Barcelona
Havna i Port Ginesta er fylt opp av flere spennende nyheter enn det vi så under messen i Cannes, og vi skal seile dem alle.
Det er klart for siste runde av Årets Båt testing, prøveseiling som skal gi nok inntrykk til at juryen kan plukke Årets Beste Båter for 2026. Første runde av testingen var fra Nederland i september. Der seilte vi bare fire båter. Denne uken skal vi seile 17 nyheter. Bare to av båtene har SEILmagasinet testet før.
Tidligere har vi delt inn de ulike båtene før vi testet. I de senere årene har vi testet uten å tenke på kategorier, og heller satt en merkelapp på båten etter at vi har testet. Det fungerer mye bedre. Men jeg har her allikevel gjort en gruppering av båtene vi skal seile.
En del av båtene har vi sett i Cannes, og andre har vi omtalt i andre tilfeller. Du finner direkte link tll disse omtalene med linker.



De største båtene
CNB 62 kan beskrives som «EnderPearl»s lillesøster. Cockpiten er unik. Styreposisjonene er flyttet frem, slik at all seilhåndtering gjøres fra det store akterdekket – et dekk som også egner seg for å slikke solen. Storseilskjøtet er festet til en targabøye som frigjør dørkplass. Under dekk er det tre lugarer med tre bad, samt en mannskapslugar og en jollegarasje. Prisen starter på over 24 millioner norske kroner.
Kraken Yachts hevder de bygger verdens tryggeste båter. Kraken 58 er en båt for dem som syns alt var bedre før. Dette er en sentercockpitbåt med ett ratt, og med en skrogform som smaler av mot hekken. Båten har ett ror, og det er festet til et skegg. Det unike er at kjølen er en del av skroget, med innvendig ballast. Kraken bygger nå båtene i Gdansk i Polen. Kraken 58 koster 1,95 millioner euro, eller 28 millioner norske kroner.
Wauquiez 55 er en båt som skiller seg fra mengden. Vi så båten i Düsseldorf og ble både fascinert og imponert. Dette er en vågal Marc Lombard-konstruksjon hvor form følger funksjon. Dette er en superyacht i kompakt form, og det virker som at det fungerer. 55-foteren har ekstremt mye volum. Vi liker cockpiten som er godt beskyttet, samt eierlugaren med egen utgang til badeplattformen. Prisen starter på 1,6 millioner euro, eller svimlende 23 millioner norske kroner.



De raske båtene
Woy 26 er en kul og lekker Woy 26 er en åtte meter lang dagseiler bygget i Tyskland i tre. Thomas Tison-konstruksjonen er «Elida» i kompakt størrelse. «Elida» er en 48-fots regattabåt bygget i tre, som seilte Admiral’s Cup i sommer. Woy 26 er utviklet for å ha gode seilegenskaper, samtidig som den skal være enkel å håndtere. T-kjølen kan løftes, riggen står uten akterstag og fokka er selvskjøtende. Prisen ender på over to millioner kroner, så det er ingen billig 26-foter, men du verden så kul og lekker.
JPK1050: Franske JPK er ledende på havseilere som vinner regattaer. Med JPK 1050 har verftet utviklet et nytt konsept. Båten vant Rolex Fastnet Race overall i slutten av juli, med bare to om bord. Nyheten er lettere og har mer seil enn tidligere modeller. Jean Pierre Kalbert som har satt navnet sitt på båtene, og som også seilte på vinnerbåten sier at det nye konseptet kan utvikles i flere størrelser. Spørsmålet er om verftet har tid til å stille opp. De trenger ingen markedsføringshjelp.
SAFFIER SL 46 er en sprek båt med en diger komfortabel cockpit. 46-foteren har det meste fra dagseilerne, men har også plass til en komfortabel innredning. Båten er bygget for å kunne seile alene er solid og gjennomtenkt. Du må ut med 15 millioner kroner
Les testen av Saffier SL46 her


Ekspedisjonsbåter
Pure 42 fra et nytt tysk verft kan beskrives som en kombinasjon av Pogo, Sirius og Ovni. Båten får et moderne og lett skrog, men med dekkshus og hevet salong. Cockpiten er dyp, som gir god beskyttelse. Pure 42 får opptrekkbar kjøl med bulb, og den blir bygget i aluminium. Du kan selv påvirke innredningen med ekstra salong, kontor eller flere køyer. Pure 42 er andre modellen fra verftet. De har alt en 49-foter på vannet, begge designet av Berckemeyer Yacht Design. Prisen ligger på rundt 800 000 euro, eller 11,5 millioner norske kroner.
STEM 50: Denne er fra et verft som vanligvis bygger yrkesbåter. 50-foteren blir bygget i aluminium og er konstruert for å seile i dårlig vær. Med fast sprayhood og overbygget cockpit er dette en båt mer for Nord-Norge, enn for Middelhavet. Nyheten ser rask ut, og får en kjøl som stikker 2,4 meter. Innredningen kan spesialtilpasses. Prisen er foreløpig ukjent.



Familieturseilere
Sun Odyssey 415 kan beskrives som en videreutvikling av 410. Skroget er modifisert noe, og nyheten er enda bredere i hekken. Det er under dekk det meste har skjedd. Nye 415 er mer ordinær i planløsningen. Salongen er blitt større – på bekostning av kartbord og bysse. Prisen starter på ca. 3,2 millioner i norske kroner med moms.
Dufour holder høy utviklingstakt og erstatter 470 fra 2021 med Dufour 48. Nyheten følger formspråket fra 37, 41 og 44, og trenden med mer bredde og volum. Dette gjør 48-foteren enorm. Dufour 48 får også en rekke løsninger vi har sett på Dufour 44. Også på 48 kan du velge om du vil ha byssa frem til hovedskottet, eller en langsgående bysse. Du får båten med tre eller fire lugarer. Prisen starter på rundt seks millioner norske kroner.
Oceanis 52 er en videreutvikling av Oceanis 51.1. Akterskipet er modifisert og forlenget. Justeringene har ført til 30 prosent mer bovolum, ifølge produsenten. Båten har også fått nye ror og kjøl, hvilket skal gi bedre seilegenskaper. Arbeidsforholdene i cockpiten er også blitt forbedret – sittegruppen har fått vinkler, og det er skapt en gangvei til dekk mellom rattpidestallene og cockpitbenkene. Prisen starter på seks millioner norske kroner.
Les mer om nye Oceanis-modellene her






Flerskrogsbåter
Lagoon 38 har fått løsninger fra Lagoon 43. Unikt er at du kan forlenge salongbordet fra salongen inne, og ut i cockpiten akter. Den nye 38-foteren kan du få med fire store lugarer og to store bad, samt enormt med uteplass. Lagoon 380 rett under fem millioner norske kroner. Da får du en båt i størrelse du må sammenligne med 50-fotere med ett skrog.
Fountain Pajot skifter ut modellprogrammet og kutter priser. FP 41 er bare en av fem nyheter som er annonsert. Den nye stilen har større åpning mellom salong og cockpit, og ha kjøkken øy. Den nye 41-foteren kan leveres med tre eller fire lugarer. Prisen i Norge blir under seks millioner inklusive moms.
Les mer om nye FP-modellene her
Leopard 46 fra Sør-Afrika er et flytende hus med flybridge og cockpit foran overbygget. Men nyheten skal ha litt smalere skrog, som gir lavere motstand og bedre seilegenskaper. Du får båtene med tre, fire eller fem lugarer. Den leveres også med elektriske motorer. Prisen starter på rundt 9,6 millioner norske kroner.
Excess er Beneteaus spreke katamaraner. Den nye Excess 13 er konstruert av Marc Lombard. Mindre er mer, er filosofien bak katamaranen. Hyttedekket er konstruert slik at det kan samle inn regnvann, og luker skal redusere behovet for aircondition. Du kan få nyheten i med høyere mast, og sprekere egenskaper. Den leveres med tre eller fire lugarer. Bak begge styreposisjonene har katamaranen badeplattformer som vippes ned. Prisen starter på 7,2 millioner kroner.
TORTUE 147 skiller seg ut. Katamaranen i aluminium er bygget rundt det gode liv om bord, og blir bygget i organiske materialer i myke toner inspirert av sjø, himmel og sand. Du får tre lugarer og to bad. Overbygget er pepret med solcellepaneler. Selskapet bak fartøyet er fra Sveits, og katamaranen bygges i Tunisia. Prisen starter på 16,2 millioner norske kroner.
VAAN R5 er en 15 meter lang nederlandsk katamaran med elektriske motorer. Den er konstruert av Dijkstra Naval Architect studio som har gitt den en stilstreng formspråk. De to elektriske motorene er på 2 x 25 watt eller 2 x 15 watt. Batteribanken kan bli opp mot 80 kWh. Katamaranen kan også leveres med en 15 kW generator. Prisen er over 20 millioner kroner inkludert moms.
Les også