Malvik & Stjørdal Seilforening

I havn: På Værøy var det skyfri himmel og vindstille.
På tur: Mari Folvik.
For motor: På tur fra Træna til Myken.
Værøy: Det var strålende, men vindstille da vi dro fra Værøy.

På tur langs Helgelandskysten og i Lofoten

Mari og Søren Folvik forteller fra den første lengre ferieturen de har hatt alene med seilbåt.

Vår første tur var for 15 år siden da vi var gjester i båten til søster og svoger. Med spinnaker over Folda i god bør mot Rørvik ble gnisten tent. Senere har vi hatt egen båt og etter hvert fått en del erfaring både fra regattaseiling og turer omkring Trondheimsfjorden.

Det siste året har vi gått i kompaniskap med søster og svoger. Vi deler en Dufour 40 Performance som både har gode seilegenskaper og er en komfortabel turbåt.

Træna Ocean Race

Vi startet turen fra Stjørdal i god bør ut fjorden, stoppet i Lysøysund og nådde Rørvik etter to dager. Videre seilte vi forbi Ylvingen og opp til Herøy, og deretter til Sandnessjøen og et av høydepunktene på turen: Træna Ocean Race. Resultatet fra regattaen ble ikke som ønsket, men det var en fin seilas forbi Dønna og Lovund og ut i havet til Træna og Trænafestivalen.

34 båter deltok på årets regatta, men det er god plass til flere. Træna var preget av festivalen med over 3000 besøkende, for det meste ungdommer i en stor teltleir. Vi, 65 år gamle, følte oss litt utenfor målgruppen og benyttet heller finværet til å bestige Trænstaven.

Alene mot Myken

Under regattaen hadde vi hatt forsterkninger av mannskapet, men nå fortsatte vi alene mot Myken. Et spennende øysamfunn langt til havs med ni fastboende, egen gourmet­restaurant og eget whisky-destilleri. Vi hadde heldigvis ringt og bestilt bord dagen i forveien. Vi fikk servert en flott 3-retters middag av Kerstin Marthinsen og Jan Hellstrøm (bror av TV-kjendisen), deretter var det omvisning og prøvesmaking i destilleriet.

Vi hadde «dessverre» mye fint vær og turen over til Røst gikk med motor. Det var vindstille og skyfri himmel både på Røst og Værøy, som er to produktive øysamfunn uten alt for mange turister, med trivelige puber med god sjømat.

Under Svolværgeita

Turen videre gikk langs Lofoten med stopp i Balstad, Henningsvær, Svolvær og en avstikker opp til Trollfjorden. Henningsvær og Svolvær er fylt med turister på sommeren, men absolutt verdt et besøk. Vi lå i småbåthavnen i Svolvær like under Svolværgeita. Der kunne vi følge klatrernes dristige hopping fra det ene hornet til det andre fra tidlig morgen til sent på kvelden.

Etter 14 dagers fantastisk tur satte vi kursen tilbake over Vestfjorden til Nordskot i Steigen.

10 minutter etter at vi la til kai kom turens første regndråper. I Nordskot sluttet vår seiltur og nå kommer den store fordelen med å dele båt. Her møtte vi Aasta og Morten som hadde kjørt opp fra Stjørdal. De overtok båten og vi overtok bilen. Heldigvis var regnværet kortvarig og de fortsatte seilturen med det samme gode været.