NASJONALDAG: Fokkeslasken åpnet 17.mai-champagnen ved kaia i Haugesund, mens nylig påtroppet assisterende fokkeslask Trude synes å være noe skeptisk til slik søling med gode dråper.
OPPLÆRING: Skipper'n benyttet anledningen til å få et lynkurs i øyespleis da havnevesenet i Haugesund dukket opp.
OVER SJØ OG LAND: Disse belgierne på vei til Lofoten satser tydeligvis på å kombinere båtliv med ekspedisjoner på landeveien.
NÆRINGSVIRKSOMHET: Oppdrettsanleggene ligger tett i Vestlandsfjordene.
NATT: Nattestemning med Vagabond i Bekkjarvik.
ENDELIG SEILVIND: De siste dagene har vi endelig hatt skikkelig seilvind. Retningen er selvsagt(?) ikke gunstig. Men alt er bedre enn vindstille! Trude har vært med et par dager, og nyter kulingen.

Den vanskelige vinden

Helt på tur, 5. rapport: Vind eller ikke vind. Sterk vind eller svak vind. Stabil vind eller skiftende vind. Vind fra nord, eller vind fra sør. Kald vind eller mild vind. Det er liten tvil om hva som har vært det viktigste temaet de siste ukene. Men nå har Helt på tur-ekspedisjonen endelig fått god, sterk og stabil seilvind.

Publisert Sist oppdatert

Forventningene til Vestlandets vinder var høye om bord i Vagabond da vi slet med vindstilla langs Sørlandet, Lista og Jæren.

Og forventningene er langt på vei blitt innfridd. Vi feide nordover til Haugesund i en riktig så livlig liten bris, og var temmelig slitne da vi endelig kunne klappe til kai i Karmsundet i Haugesund etter å ha krysset oss nordover gjennom det lange, trange og sterkt trafikkerte Karmsundet.

Skremsler

Vel framme i Haugesund kom kulingvarslene. Siden kursen videre gikk over det beryktede havstykket Sletta som både Den Norske Los og andre publikasjoner advarer sterkt mot, valgte vi å vente på avtagende vind.  Men lokalbefolkningen lo nærmest rått da vi luftet vår engstelse: ”Dere har jo seilbåt! Bare dra i vei!”  Det var gjennomgangsmelodien. Så den 18. mai trosset vi værmeldingens kulingvarsler og dro av gårde.

    Riktignok var det småhumpete over Sletta, men knapt noe å skrive hjem om. Og inne i fjordene på vei mot Stord, var det nok en gang så som så med vinden.

Et annet liv

Mens vi tidligere har seilt gjennom et utpreget ferie- og rekreasjonslanskap, er det merkbart mer nyttetrafikk og næringsvirksomhet her. Supplybåter, frakteskøyter, tankskip, trålere, sandskuter og plattformer og ulike arbeidsfartøyer dominerer fjordene. Hyttebyer og badebrygger er for en stor del avløst av fiskeoppdrettsanlegg, ferjekaier og industrianlegg. Kysten lever.

God fortjeneste

Det er tydelig at småbåtfolket ses på som en god inntektskilde mange steder. Mens kystens folk tradisjonelt har ønsket hverandre velkommen og hjulpet hverandre, utpreger særlig byene seg med til dels absurde priser for havneleie – og ikke minst strøm.

    Haugesund forlanger 75 kroner døgnet for strømtilkopling, mens Bergen ”nøyer seg” med 65. Til gjengjeld skal havnefolkene i Haugesund ha ”kred” for stor forståelse for at tariffene oppleves som i høyeste laget og de praktiserer svært gjestevennlig kreativitet når det gjelder å beregne liggetid og lignende…..

Oppmerksomhet

Vi synes det er gøy at Helt på tur-ekspedisjonen har vakt oppmerksomhet. På veg inn til Bergen ble det intens, trang kryssing under Sotrabrua for å unngå både fullriggeren Statsraad Lemkuhl og en av ferjeselskapet Tides mange hurtigbåter. Vi fikk hyggelig klokke-hilsen da Statsraaden passerte, og dagen etter kom en kar på brygga og fortalte at han hadde sett oss og hadde med seg en artikkel om oss.

    Folk vi møter er fortsatt blide, hyggelige, hjelpsomme og interesserte. Men fisket er ikke noe særlig å skryte av. ”Kjøp med dere noen garn”, er det siste rådet vi har fått om det temaet foreløpig.  Vi får se…

View Larger Map