«Ille Moro» foran «Flirt» og «Onyx»

Resultatlisten viser at «Ille Moro» slo «Flirt» med halvannet minutt på korrigert tid, mens «Onyx» tok tredjeplassen i årets Hollænderseilas.

Publisert

Det er ikke ofte at «over all» listen gir et rettferdig bilde av styrkeforholdet mellom båtene i en distanseseilas, men i årets Hollænderseilas var det like forhold for alle, og sammanlagtseieren uansett klasse vil vise hvem som behersket dagens forhold best.

Ludvid Daaes Bavaria Match 42 «Ille Moro» som har LYS tall 1.34 repeterte dermed suksessen fra årets Færderseilas der den også ble beste båt overall.  Igjen var han knepent foran Eivind Astrups J/133 «Flirt» med LYS 1.42, mens Thor Johan Furuholmens X-55 «Onyx» med LYS 1.54 er ny på pallen i en slik sammenheng.

Alle tre har kommet seg rundt banen relativt problemfritt, selv om både «Flirt» og «Onyx» blåste ut hver sin spinnaker. Ludvig Daae forteller til Seilas at ikke en sjakkel eller et skruefeste har røket underveis, men så har den erfarne Daae seilt konservativt og tatt ned spinnakeren i alle jibbene. - Da vi likevel gjorde hullspeed på bare storseilet, tapte vi ikke mye på det sier, Daae som hadde 15.2 knop i loggen på det meste. - Det er ikke så dårlig til å være en tysk campingbåt, sier Dae med et lurt smil. «Ille Moro» førte fullt storseil og firer hele veien. - Det var perfekt, sier Daae, - selv om vi til tider kunne ha båret en større fokk.

Eivind Astrup hadde også en bra reise, og bortsett fra en ødelagt spinnaker var det ingen uhell på «Flirt» som jo har vært ute i hardt vær også tidligere. Uhellet skyldes at spinnakeskjøtet røk slik at spinnakeren ristet seg regelrett i filler. «Flirt» hadde ett rev i storseilet og førte firerfokk. - Vi skulle nok ha hatt en treer, sier Astrup som er en av de mest erfarne distanseseilerne i Oslofjorden.  I tillegg er han jo også er blitt en rev på baneseilas, så man kan regne med at det ble få feil der ombord.

Det er første gang «Onyx» er med og kjemper om over all seieren i en seilas som Hollænderseilasen, og laget er denne gang forsterket med seilere som Eivind Melleby, Lars Horn Johannessen og andre gode folk.

Kong Haralds «Fram XVI» som idag var under kommando av Kjell Arne Myrann og Jørn-Erik Ruuds First 40 jemper om seieren i ORC I. «Fram XVI» hadde en problemfri seilas inntil båten kastet styringen på vei mot mål, og kan ha fått en brist i roret som en følge av denne manøvren.

Nå venter de morsomme historiene, underholdningen og festen i Son.