
Vant Fastnet Race med jolle og 1000 liter vann
Konkurrentene ble overrasket da de så «EnderPearl» legge seg på svai etter målgang, og tok jolle til land.
– Tenker at noen ble litt overrasket da etter målgang så at vi hadde egen tender med. Planen var å frakte den separat fra Cowes til Cherbourg siden den veier 450 kg, men logistikken rundt dette sviktet i siste liten.
Men da hadde vi i hvert fall skyssbåt for å komme til land det først døgnet mens vi lå på fortøyningsbøye her i havnen. Vektmessig var vi også avhengig av å starte med nok ferskvann til hele racet siden vi ikke forutså rolige perioder hvor vi kunne produsere vann. Toaletter etc bruker ferskvann, så forbruket er høyt, vi startet med ca 1000 liter, forteller skipper og eier av «EnderPearl» Kenneth Bjørklund til SEILmagasinet.


Turseileren som slo regatthbåtene
EnderPearl veier over 50 tonn, og hadde nok ikke oddsene med seg da den krysset startlinjen. Båten blir beskrevet som en båt bygget for komfort. Men 76-foteren har fått nye seil tilpasset Fastnet Race med større gennaker og bedre Code-seil, for å ha bedre sjanser på slør og lens.
– Vi viste at vi har potensiale til å få et godt resultat, men været var ikke på vår side. Ville gjerne hatt enda mer vind, og helst enten mer sørlig eller nordlig for å unngå lange lenseetapper hvor de raske regattabåtene planer og dermed tar en del på oss. Ideelt en kryss til Fastnet Rock, og Code tilbake til Lands End. Men på en Code etappe får de foilende båtene også veldig god fart, feks «Tullikettu» fra Finland, forteller vinneren.



Målet var å fullføre
Da vi rundet Fastnet var vi før «Adrien», båten som innehar rekorden for raskeste rundt verden i vestlig retning (på kryss), da vet vi at vi har gjort en bra kryssetappe. Men vi var ikke så optimistisk da vi viste at vi nå får 400 nm med gennaker.
Ved Lands End begynte vi å se at dette kunne ende på øvre tredel av listen, hvilket var over ambisjonsnivået. Hovedmålet var å fullføre, vi var med i 2023 men fikk da ødelagt stayseilet i storm like etter start. Det var faktisk dette som gjorde at vi ble med i år, jeg er litt sta og liker ikke å måtte gi opp. Uten bruddet i 2023 hadde jeg ikke vært med i år, dette er noe jeg gjør en gang, forteller Bjørklund.





En smule hell
– Senere gjorde vi gode veivalg mht strømforhold, i kanal området og rundt UK generelt er det like viktig å planlegge for strøm som vind. Vi var litt uheldige med timingen av strøm rundt noen nes på første del av racet, men fikk dette tilbake og vel så det på den siste tredelen. Selv bare 8-10 timer før mål lå vi ikke an til å vinne, men siktet på topp tre. Men da vi så at båtene med høyt måletall fikk veldig mye motstrøm ved kanaløyene, og at vi ville komme dit rette etter strømskiftet så tenkte jeg at den beregnede tiden for målpassering som YB tracker brukte var veldig sen, og at vi kunne vinne om ikke vinden roet seg for mye på kvelden/natta, mener skipperen.





Godt lag
Jeg tenker nøkkelen til suksessen er å tenke Team sammensetning. Vi er 14 personer ombord, alle med forskjellige styrker og egenskaper. For et så langt race må man sørge for at hvert lag are kapasitet til å utføre oppgavene som skal til uten å måtte vekke noen på det andre skiftet.
Vi har også brukt Skagen Race og Shetland Race (her var vi først, vant klassen, og et litt for sent slag unna overall seier) som trening. Mesteparten av dagens mannskap var med på disse.
Alle andre på lista har seilt båten minst en sesong, og kjenner også meg personlig. Vi er alle i stort sett samme omgangskrets, møtes også en god del utenom seiling. Da vet man at kjemien «mellom menneskelig» også stemmer, det er viktig når man seiler langt. Når folk har seilt en del ganger før så vet de at de passer inn i miljøet ombord, dermed blir det god stemning forteller Bjørklund.



Kjenner båten
– En annen avgjørende faktor er å kjenne båten godt. Jeg har seilt 3500-4500 nm hver sesong siden jeg kjøpte «EnderPearl» høsten 2017. Jeg bruker tabeller og target speeds i svært liten grad, bruker heller «følelsen» av hvordan båten bør gå under de rådende forhold. Det samme gjelder for seilvalg og reving.
– Jeg har imidlertid måttet bøye meg for nymotens teknologi når det gjelder weather routing. Her er jeg blitt en ivrig bruker siden Kristian Jerpetjøn overbeviste meg om å se på dette for noen år siden. Tenker at på lange race er det helt umulig å gjøre dette i hodet, da taper man siden stort sett alle andre benytter ruting tilpasset båten de seiler.
– Seiling i Oslofjorden er nesten urelevant erfaring for for offshore, det er en annen sport når man får litt sjø. All trimming, target speeds etc blir annerledes med tung sjø. Seilvalg iht vindstyrker blir også annerledes siden apparent vind blir forskjellig når båtfarten er lavere. Folk som klarer seg fint i fjorden kan bli sjøsyke offshore, og alt blir mye mer slitsomt med tung sjø, mener Bjørklund.
«EnderPearl» er etter det SEILmagasinet vet om, den eneste norske båten som har vunnet Fastnet Race.