Søk i arkivet

SKADER: Irma har knust 80 prosent av båtene, men bransjen skal opp på beina igjen.
SKADER: Irma har knust 80 prosent av båtene, men bransjen skal opp på beina igjen.
SKADER: Irma har knust 80 prosent av båtene, men bransjen skal opp på beina igjen.
SKADER: Irma har knust 80 prosent av båtene, men bransjen skal opp på beina igjen.

80 prosent av båtene ødelagt

Det har gått hardt utover charterbåtene nord i Karibia, men bransjen skal være på beina når sesongen starter ved juletider. 

LAGOON: Alf Morten Indbjo selger
franske katamaraner, og vil få problemer med å levere
båter til kunder i tiden fremover.

LAGOON: Alf Morten Indbjo selger franske katamaraner, og vil få problemer med å levere båter til kunder i tiden fremover.

– 80 prosent av charterbåtene på Tortola er skadet etter orkanen Irma, forteller Alf Morten Indbjo som selger Lagoon i Norge til SEILmagasinet, men bransjen regner med at de skal være oppe på beina igjen til sesongstart. Det skal de klare ved flytte båter fra Europa over til Karibia, og ved å beholde eldre båter lengre i systemet. Det vil også bli flyttet charterbåter fra syd i Karibia, nordover, for å dekke etterspørselen, opplyser Indbjo.

Lang ventetid

Før stormen var det 18 måneders ventetid på ny Lagoon. Nå blir det nærmest umulig å skaffe seg en populær katamaran før i 2019. 

– Charterselskapene vil bestille store ordre nå. Det vil også bli vanskelig å skaffe brukte katamaraner. Jeg har heldigvis holdt av noen båter, forteller Indbjo. 

Han fortellerer også at infrastrukturen på De britiske Jomfruøyer er hardt skadet. Brygger, kaier og marinaer må bygges opp igjen. Hjelp fra Storbritannia er på vei.

 

Orkanen Jose har nettopp passert nord om De britiske Jomfruøyer med en styrke på kategori fire.

BRUKKET: Mastene har ikke tålt
vinden.

BRUKKET: Mastene har ikke tålt vinden.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen