Boot, Dusseldorf

SALONG: Nedgangen er langt frem i båten, direkte ned i salongen som på en sentercockpitbåt.
BYSSE: Byssa har en plassering slik vi kjenner fra sentercockpitbåter.
SALONG: Bordet er plassert helt frem mot hovedskottet. Det kommer også masten ned.
GJESTER: Båten har stor bredde akter. Det er en bred mellom lugarene. Høyene er plassert langt ut i bordet, og har ingen cockpitdørk over seg.
LØYGANG: Storseilskjøtet er plassert bak rormannen. Et alternativ er å montere en targabøyle med storseilskjøtet ute av veien.
KONTRALL: 395 AC har to styreposisjoner, med to plottere.
DETALJ: Vindskjermen ender i en kraftig innretning av glassfiber. Her er det mulig å sette en targabøyle. Sjekk innfestningen til håndrekken.
HEKK: Badeplattformen gir tilgang til sjøen.
VINSJER: Båten har fire store elektriske vinsjer.
LAKK:Speilblank lakk gir ett eksklusivt uttrykk.
TUNG: Najad 395 AC veier 14 tonn. Det skal gi en stabil gange i sjøen.

Najad 395 imponerer

For 3,5 millioner kroner får du en mini-superyachyacht av Orust-kvalitet. 

Publisert Sist oppdatert
TUNG: Najad 395 AC veier 14 tonn. Det skal gi en stabil gange i sjøen.

En av de mest spennende nyhetene på Boot i Dusseldorf er Najads nye 40-foter. Båten kan leveres med cockpiten akter, eller i senter, og det er med cockpiten bak som vises frem. Det er en stolt sjef, Jörgen Ottosson, som viser oss båten, en dag før messen åpner dørene for publikum. 

– Båten kommer rett fra verftet, og har ikke vært på vannet, men beregninger til Farr forteller at det blir en velseilende båt, forklarer Ottosson. Den har nesten like mye seil som verftets 44-foter, og skal seile vel så bra i de fleste forhold.

Mini-superyacht

Najad 395 koster mer, men båten gir også et helt annen kvalitetsopplevelse enn det mest annet på båtmessen. Du merker det på materialvalg, på dimensjonering og komfort. 

– Vi bruker 4000 timer bare på innredningen. Det er langt mer enn hav andre verft bruker. Vi velger også mer kostbare løsninger. Utstyret er kraftigere dimensjonert, som pushpiten som har stålrør på 30 mm, ikke 26 mm som er vanlig, forklarer Ottosson. Materialvalget og utrustningen er med å gi et kvalitetsinntrykk som overgår det meste. Skroget er vakuumstøpt med vinylester. All ballasten er bly. 

– Båten veier 14 tonn. Det er mye materiale i båten, og det koster, forteller sjefen på Najad. 

Annerledes innredning

Najad 395 har et høyere fribord. Det gir et større rom for ulike innredningsløsinger. Dekket på modellen med cockpiten akter, og sentercockpit er overraskende lik. Nedgangen er på samme sted. Det gjør at cockpiten på versjonen som vises frem i Dusseldorf er lang. Både byssa og badet akter er aktenfor nedgangen, noe jeg bare har sett på båter med sentercockpit. 

Najad 395 AC har tre lugarer og to bad. Najad 395 CC har en stor lugar akter. 

Interesse fra Norge

– Vi har stor etterspørsel fra Norge, Najad 505, som også er utstilt er kjøpt av en norsk kunde. Også for nye 395 er interessen stor. Så langt er det solgt flest båter med cockpiten akter, fem mot tre. Prisen er tilnærmet lik for de to modellene. 

– Prisen starter under tre milloner kroner for seilklar båt, men vil havne på over 3,5 millioner med litt utstyr, forklarer Ottosson.

COCKPIT: Najad 395 AC har en lang cockpit. På sentercockpitversjonen vil det være ett ratt, plassert i bakkant av cockpitbordet.
FORPIGG: Eierlugaren er foran på 395 AC. Køya her en gammeldags splitt. Det gjør det enklere å entre køya. Madrassene er super komfortable. Her er det også et tilhørende bad.