Søk i arkivet

FREMTIDEN: Slik blir fartøyene seende ut i fremtiden, mener VPLP.
FREMTIDEN: Slik blir fartøyene seende ut i fremtiden, mener VPLP.

Seilskip vil gjennoppstå, mener VPLP

VPLP er ledende innen seilbåtdesign, og mener vindkraft er løsningen for å redusere utslipp i skipsfarten.

KONSTRUKTØR: Marc Van
Peteghem er en av grunnleggerne av VPLP.

KONSTRUKTØR: Marc Van Peteghem er en av grunnleggerne av VPLP.

SEILmagasinet/Axel Nissen-Lie

VPLP var i juni invitert til MovinOn, ett seminar om fremtidens transport, holdt i Canada. Her holdt Marc Van Peteghem ett innlegg om hva VPLP jobber med, og hvordan moderne løsninger kan gjøre seilskip til ett attraktivt alternativ.

VPLP ble stiftet av Marc Van Peteghem og Vincent Lauriot Prévost, og er i dag ledende designbyrå innen seiling. De er spesialister på flerskrogsbåter, og sammen med Guillaume Verdier, så har de utviklet det meste av hva som setter rekorder, både enskrogs og flerskrogs. VPLP sitter også på høy ekspertise på foiler og vingseil.

På høy tid

For mer enn 4000 år har transport foregått ved å utnytte vindkraften, men for 150 år siden gikk skipsfarten over til å bruke fossilt drivstoff. Nå er det på høy tid at vindkraft kommer tilbake, ved å bruke moderne teknologi tilpasset en krevende bransje, skriver VPLP i sitt nyhetsbrev.

De mener at vingmast er løsningen. De utviklet en 68 meter høy vingmast for trimaranen «Oracle» som vant 33. utgaven av America’s Cup i 2009.

VLPL unders hvorfor så lite blir gjort for å redusere utslipp. En kombinasjon av vind, hydrogen og sol, sammen med elektrisk framdrift vil bli løsningen i løpet av kommende 30 år.

REVBAR: Riggen VPLP har utviklet
styres elektronisk og er revbar.

REVBAR: Riggen VPLP har utviklet styres elektronisk og er revbar.

Jobber med utvikling

VPLP har tro på at en revbar, full automatisk vingmast vil kunne produseres til en pris som gjør at investeringen er nedbetalt i løpet av fem år.

Designkontoret hevder at slike rigger kan redusere drivstofforbruket på frakteskip med mellom 18 og 42 prosent, avhengig av rute. Frakteskip står for fem prosent av verdens co2-utslipp.

Første prototype ble testet ut på en syv meter lang trimaran utviklet av seileren Roland Jourdain. 

Nå jobber VPLP sammen med industrikonsernet Groupe Cnim for å utvikle en serie vingmaster for handelsskip, fiskebåter og fritidsbåter. Produksjonen skal starte på slutten av året.

LES: Fremtidens rigg er her

Høye utslipp

90 prosent av verdens handel transporteres på skip. Over 60 000 skip krysser verdens hav for å holde handelen gående. Skipsindustrien står for fire prosent av verdens co2 utslipp, men per kilo fraktet vare, så har skipsfrakt ett lavt utslipp.

Drivstoffet til skip er tungolje, ett restprodukt fra oljeraffineriet. Tungolje inneholder svært mye nitrogen oxide og svovel. En europeisk studie viser at disse skadelige gassene reduserer livslengden for 60 000 mennesker per år, og skaper en helsekostnad på 58 milliarder euro i året.

I 2050 er skipsfarten ventet å være doblet. Om ikke noe blir gjort vil co2 utslippene øke fra dagens 4 % til 17 %, men det finnes lyspunkter, kommer det fram av nyhetsbrevet fra VPLP.

• International Maritime Organization (IMO) har satt som mål at co2 utslipp skal være halvert før 2050.

 • Tungolje vil bli forbudt fra 2020

• Maksimalt svovelinnhold vil være 0,5 %

• Fire større områder vil få en utslippsbegrensning, disse områdene er Nordsjøen, Østersjøen, West India og Canadiske kyst.

LES OGSÅ: Viktig nyhet for norsk fremtid

 

PROTOTYPE: Fremtidens rigg i liten
skala på en liten trimaran.

PROTOTYPE: Fremtidens rigg i liten skala på en liten trimaran.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen