RASKEST: Géry Trentesaux vant Rolex Middel Sea race med JPK 11.80 «Courrier Recommandé».

Fastnet vinner vant Middel Sea Race

Géry Trentesaux får nok en Rolex-ur etter storseier i Middelhavet denne uken.

Publisert Sist oppdatert
SKIPPER: Géry Trentesaux, til venstre, mottar premien.

Géry Trentesaux hadde egentlig bestemt seg for å slitte med havseilas etter over-all seieren i Rolex fastnet Race 2015, men følte han var avhengig av dette, og kjøpte seg ny båt, «Courrier Recommandé». Trentesaux’ båter har alltid hatt navn med Courrier. I 2015 vant han med JPK 10.80 Courrier Du Leon. Før denne sesongen oppgraderte laget til en splitter ny JKP 11.80, den første båten i verftets nye modell.

– Du trenger en god båt, gode seil og godt mannskap, det er de viktigste ingredienser for å vinne en regatt, uttaler Trentesaux.

LES: JPK 11.80 på vannet

Solid erfaring

Den franske 61-åringen startet å seile når han var 14 år gammel. Han har seilt Fastnet Race en rekke ganger, og har en lang merittliste innen IRC. Men det er bare andre gang han har deltatt i Middel Sea Race, forrige gang var han bare 23 år gammel.

En av lagets styrker er seilernes høye nivå. Flere av dem har erfaring fra Figaro-klassen. Ett flertall av seilerene er gode rormenn. Skipperen setter også høye krav. Hvert av mannskapet får kun ta med utstyr i en 20 liters bag. De har ingen vaktsystem, og mannskapet må sove på rekka.

LES: Årets Båt vant Fastet Race

Moderne hjelpemidler

Skipperen selv er navigatør. Han bruker både papirkart og PC. Før hvert race lager han en kjørebok hvor han beregner vindstyrke, vindvinkler og strøm for regattaen. Her er det også en plan for seilskift. Dette er et system som Figaro-seilerne også benytter.

PC brukes for værrouting, og iridiumtelefon brukes for å laste ned værdata.  Han mener det er feil å stole 100 5 på dataene, men gjør opp en mening selv. Når egen strategi er annerledes enn PC, så gjelder det å finne grunnen til det, mener vinneren. 

Tøff regatta

Det var en lang Middel Sea Regatta i år. Første del var langdryg med mye motstrøm. Nord for Sicilia ble det en tøff kryss. 27 båter brøt regattaen.

– Vi gjorde få feil, båten var rask, og vi var alltid på riktig sted. Vår strategi lykkes i den lette vinden opp mot Messina, og vi hang med de største båtene. Mot Stromboli 

 kom vinden, og vi seilte fort. Med fulle seil i 30 knops vind. 

Fra Stromboli ble det bankekryss.

Det var veldig vått og veldig tøft, men vi seilte bra, og passerte større båter.

Dramatikk

Tross vind på 30-40 knop etter Favignana, ble spinnakeren heist.

–  Det var ikke enkelt. Mannskapet på «Courrier Recommandé» fikk seg ett støkk. Midt på natten, ved Pantelleria, fikk vi en broach, og ett av mannskapet ble skylt over bord. Heldigvis hadde han på seg line, og kom seg raskt om bord igjen. Vi fikk ingen skader, men valgte å seile uten spinnaker for noen timer,

Det siste strekket mot mål gjorde inntrykk på den erfarende skipperen.

– Vi var veldig, veldig raskt på slør, det var fantastisk å styre båten i de enorme bølgene i full plan. Det var enorm, uttaler Trentesaux.

Superrask båt

«Courrier Recommandé» er en JPK 11.80, søsterbåt av JPK 10.80, men en meter lenger. Den er utviklet for å bli seilt av et fullt mannskap, i motsetning til 10.80 som er også egnet for shorthand.

JPK er lett, men ikke ekstrem. Den har heller ikke ekstremt mye seil. Middel Sea Race viser at båten har gode all-round egenskaper.

«Courrier Recommandé» var i mål bare noen timer bak en Volvo 70. Den var raskere enn Swan 62, og Xp 50. Den var også raskere på seilt tid enn en Xp 44 som ble 18. over-all.

Du finner resulatene her

 

 

 

 

JPK: Courrier Recommandé har rorkult og doble ror.
INNREDNING: JPK har en enkel innredning, men det betyr lite. Mannskapet må sove på rekka.
VINNERE: Laget har seilt mye sammen, og holder høyt nivå.