FOILING: NYYC American Magic med sin 40-fots treningsbåt.
ITALIENSK: Det italienske laget tester også ut teknologien i liten målestokk.
STORT: AC72 var noen beist. Det var 11 mann om bord, samme som det skal være i AC75.

Nedtelling mot America’s Cup-avsløringer

Fire lag vil vise frem sine AC75-båter i løpet av noen uker, men avslører ikke annet enn at de er spente på hva andre har gjort.

Publisert Sist oppdatert
FØRST: Ineos var første prototype på vannet, men er bare 28 fot.

Det 36. America’s Cup som starter 6. mars i Auckland, New Zealand, men første gang båtene møtes på regattabanen er alt 23. april på Sardinia i Italia. Da holdes America’s Cup World Series Sardegna, og vil vise seiling med båter vi aldri har sett på en regattabane før. De nye America’s Cup båtene får ett skrog på 75 fot, men vil foile. Foilen fungerer både som vinge og som ballast. Den skal også hindre avdrift. Det gjør at det ikke er nødvendig med kjøl. Båtene er enskrogs, men ingen kjølbåt.

Fem lag

Det er forsvareren Emirates Team New Zealand og den offisielle utfordreren Luna Rossa Prada Pirelli Team fra Italia som har satt premissene for America’s Cup. Andre utfordrere er Ineos Team UK fra Storbritannia og NYYC American Magic fra USA som alle har sine båter nesten ferdig. Det andre amerikanske talet, Stars + Stripes Team USA, får båten sin ferdig senere i høst.

Båtene har blitt forsinket, fordi utviklingen har gitt utfordringer. Styringssystemet for foilene er likt for alle lag, og blir levert fra arrangørene. Dette for å redusere kostnader. Utviklingen av dette teknisk kompliserte opplegget har tatt lengre tid en forventet.

Spesielle løsninger

Foruten foilene, så får båten er helt spesielle rigg. Båtene får en delvis vingmast hvor fremre del er fast, mens aktre del er seil. Seilet er dobbelt, heist i to spor i bakkant av masten.

Cockpiten er ventet til å bli tilsvarende som en TP52. Lagene har også trent i slie båter. TP52 danner en god sammenligning. AC75 er fem meter lengre, men blir lettere. TP52 har 3,8 tonn i kjølen, men hva AC75 får av vekt i foilene er ukjent.

Masten til AC75 blir bare tre meter høyere, og seilarealet blir 66 kvadratmeter større på kryss. AC72, katamaranene som ble brukt i 2013 hadde en 40 meter høy vingmast på 260 kvadratmeter, men veide under seks tonn. Disse var langt mer ekstreme, men var ikke noe raskere enn AC50 som ble brukt i 2017.

Som AC72 vil de nye America’s Cup-båtene ha et mannskap på 11.

Prototyper

Vi har sett at konseptet til AC75-btene fungerer. Det har blitt bygget prototyper i liten skala. Ineos Team UK fra Storbritannia var ført ute med sin, de tok utgangspunkt i en Quant 28 og satte på foiler og vingmast.

NYYC American Magic fra USA gjorde det større, og bygde en 40-foter opp fra bunnen av. I senere tid har det også blitt klart av Luna Rossa Prada Pirelli Team fra har en treningsbåt.

Emirates Team New Zealand har på sin side satset på datasimulering, og brukt kreftene på virtuell trening.

 

 

  AC75 TP52 AC72
Lengde 20,7 m 15,85 m 26,2 m
Bredde 5 m 3,5 m 14 m
Vekt 6500 kg 7000 kg 5900 kg
Ballast  - 3800 kg  -
Dybde - 3,5 m 4,4 m
Mastehøyde 26,5 m 23,7 m 40 m
Storseil 140 kvm 98 kvm 260 kvm
Fokk 90 kvm 66 kvm
Sløreseil 200 kvm 270 kvm
SKISSE: Slik har arrangøren skissert de nye AC75-båtene.
STORT: AC72 var noen beist. Det var 11 mann om bord, samme som det skal være i AC75.
ITALIENSK: Det italienske laget tester også ut teknologien i liten målestokk.
STØRRE: AC75 er større en 50-foterene som ble brukt på Bermuda, men blir knøtt i forhold til AC72, brukt i 2013.