Søk i arkivet

STOR: «Sana», en Hallberg-Rassy 64, er en av feltets lengste båter.
STOR: «Sana», en Hallberg-Rassy 64, er en av feltets lengste båter. Foto:
Aegira, Beneteau Oceanis 44 Clipper, Vibeke Sjøkvist
Aegira, Beneteau Oceanis 44 Clipper, Vibeke Sjøkvist
Pink Parrot, Bavaria Cruiser 45, Randy Nielsen.
Pink Parrot, Bavaria Cruiser 45, Randy Nielsen.
TRIMARAN: «La Linea» er en Neel 51 sm fløy ett skrog ut fra start.
TRIMARAN: «La Linea» er en Neel 51 sm fløy ett skrog ut fra start. Foto:
SeaU, Fountaine Pajot Saona 47, Lars Olav Habberstad
SeaU, Fountaine Pajot Saona 47, Lars Olav Habberstad Foto:
Xerric, North Wind 47, Harald Berge,
Xerric, North Wind 47, Harald Berge,

Frisk start på ARC+

10-15 m/s  vind og to meters bølger fikk fart på båtene som nå er på vei til Kapp Verde.

TRIMARAN: «La Linea» er
en Neel 51 sm fløy ett skrog ut fra start.

TRIMARAN: «La Linea» er en Neel 51 sm fløy ett skrog ut fra start. Foto: James Mitchell

Fire av 95 båter valgte å bli liggende på brygga på Las Palmas til forholdene roet seg, mens Atle Mørch i Bavaria 42 «Spirella» snudde en time etter start på grunn av tekniske problemer, men var ikke i havn mer enn to timer, og seilt imponerende kjapt i natt.

Vinden var mer østlig enn normalt, som ga en skarpere slørevinkel. Ideelle forhold for flerskrogsbåtene. De fleste båtene startet med ett, eller to rev. Det var ingen som førte spinnaker. 

Høy fart

På morgenkvisten har de raskeste båtene avansert over 130 nm mil, som gir en snittfart på 9 knop. Med en slik fart vil en døgndistanse bli 220 nm, og da vil de 850 nm til Kapp Verde gå fort unna.

Vinden akselererer langs kysten av Grand Canaria, men syd for øya er det en lang vindskygge. Arrangøren hadde derfor langt ut en virtuelt merke 50 nm sydøst av øya. De fleste fulgte denne anbefalingen, og noen jibbet over til styrbord halser, mens andre fortsatte på babord halser, som har spredt feltet i en stor vifteform.

LITEN: Pogo 36 er en av feltets
minste båter, men denne lette båten planer, og ligger
fremst av enskrogsbåtene.

LITEN: Pogo 36 er en av feltets minste båter, men denne lette båten planer, og ligger fremst av enskrogsbåtene. Foto: James Mitchell

I tet ligger det to flerskrogsbåter. Lagoon 620 «Pelki», ligger side om side med Neel 47 «Minimole», mens enskrogsbåten «Anarys», en Pogo 36, ligger som båt nummer tre.

De norske båtene tar det mer piano, og verdsetter komforten om bord, samt sikkerheten, mer enn å komme først frem.

 

Plassering norske deltagere i ARC+ kl. 08.00 11. november

13. The Pink Pearl, Beneteau First 50, Monica Lie, 7,6 knop, 735 nm til mål

17. Alissa, Beneteau Cyclades 50.4, Andreas Ellefsen, 7,3 knop, 741 nm til mål

21. La Linea, Neel 51, Per Inge Haavik, 7,0 knop, 744 nm til mål

28. Sana, Hallberg-Rassy 64, Asle Helgheim, 7,0 knop, 747 nm til mål

34. SeaU, Fountaine Pajot Saona 47, Lars Olav Habberstad, 6,7 knop, 751 nm til mål

54. Sarah, Hanse 588, Thomas Nicolaisen, 6,3 knop, 760 nm til mål

61. Spirella, Bavaria Cruiser 42, Atle Mørch, 6,0 knop, 765 nm til mål

62. Aegira, Beneteau Oceanis 44 Clipper, Vibeke Sjøkvist, 6,0 knop, 765 nm til mål

68. Zappa, Hallberg-Rassy 43, Tor Oiseth, 5,9 knop, 767 nm til mål

75. Xerric, North Wind 47, Harald Berge, 5,8 knop, 769 nm til mål

85. Pink Parrot, Bavaria Cruiser 45, Randy Nielsen, 5,6 knop, 774 nm til mål

VIND: Vinden er nå rett i
hekken, og feltet har delt seg som en vifte.

VIND: Vinden er nå rett i hekken, og feltet har delt seg som en vifte.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen