FOILING ER INGEN NY IDÉ

FØRST OVER 50 KNOP: I november 2009 ble den foilende trimaranen «Hydroptère» til franskmannen Alain Thébault den første seilende farkosten som gjennomførte en 500 meter lang seilas med en gjennomsnittsfart på over 50 knop.
ENSKROGSFOILER: Alex Thomson seilte inn til 2. plass i soloseilasen Vendee Globe i 2017 med sin foilende IMOCA 60 «Hugo Boss». Også båten som vant hadde foiler.
VOLVO OCEAN RACE: Mye tyder på at neste generasjon av Volvo Ocean Race-båtene vil få foiler.
FIGARO 3: Den nye generasjonen av shorthanded-klassen Figaro som lanseres, vil være utstyrt med foiler. Å gi båten betydelig forbedret stabilitet ved hjelp av foilene vil være viktigere enn at båten skal fly.
MOTH-JOLLE: Den første følingen med at en ny type seiling var i anmarsj, fikk norske seilere i 2015 da Bror With seilte sin Moth-jolle i Oslofjorden. Nå seiler over 25 Whaszp-joller i Norge. Det er en entypebåt utviklet fra Moth.
ALLE SKAL FLY: Etter at man oppdaget hvor enkelt foiling-prinsippet er, har mange forsøkt prinsippet på velkjente båter, som for eksempel Laser.
FOILER PÅ FINNER: Også brettene har for lengst «tatt av». Horisontale profiler på kjølfinnen får dem til å løfte seg.
OGSÅ PÅ BOBÅTER: I Gunboat G4 skulle foilingen også introduseres for beboelige båter, men prosjektet fikk seg et skudd for baugen da båten kullseilte.
EKSPERIMENTERING: Det er opp igjennom årene blitt eksperimentert mye med foiler i båter, og slik vil det nok også fortsette.
TORNADO: Å sette foiler på katamaran-typen Tornado for å få den til å seile enda raskere, prøvde flere, og en gjenganger under Weymouth Speed Week i England på 1970-tallet var Tornadoen «Icarus».
PAUL RICHARD: Franskmannen Eric Tabarly slettet en legendarisk Atlanterhav-rekord da han «fløy» over Atlanteren på drøye 10 døgn med den foilende trimaranen «Paul Richard».

Slik virker foiling – og dette er begrensningene

Foiling er en gammel idé som først nå realiseres i stor skala. Fenomenet har langt større implikasjoner enn hva de fleste tror. Her er den utrolige historien om det å seile i luften.

Publisert Sist oppdatert

De fleste forbinder foiling med flyvende katamaraner slik vi så dem i America’s Cup; høyteknologiske «romskip» som kan seile 25 knop på kryss og 45 knop med vinden. Mange vil også kjenne Moth-klassen, små 30 kilo tunge joller, der seilerne har fungert som et pionermiljø innen foiling. Godt kjent er også den nyeste generasjonen av IMOCA 60-båter (Open 60) – 60 fots kjølbåter og den trolig kommende Volvo Ocean Race-båten som i alle fall er delvis foilende.

Men foiling har flere andre sider og andre bruksområder, for det handler ikke kun om fart. Foiling behøver ikke en gang bringe skroget opp i luften. De fleste eksperter på området spår faktisk at foil-teknologi på en eller annen måte vil påvirke den måten helt alminnelige båter blir bygd og seilt på. Og det vil skje i ganske nær fremtid.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER