Søk i arkivet

ARC+: Føsrte båt gikk i mål på søndag. Første norske båt går i mål på onsdag.
ARC+: Føsrte båt gikk i mål på søndag. Første norske båt går i mål på onsdag.

Endelig god bør for ARC+ deltakerne

Om bor på «Abraxas 3» har mannskapet startet nedtellingen til mål.

FREMME: 95-fots «Altair»
ankom St. Lucia på søndag.

FREMME: 95-fots «Altair» ankom St. Lucia på søndag.

På søndag gikk første båt over målstreken på St. Lucia. Det var den 95-fots lange «Altair» som brukte 10 døgn, 17 timer og 48 minutter på det 2100 nm lange strekket fra Kapp Verde til St. Lucia i Karibia.

Nedtellingen startet

X-50 «Abraxas 3» fra Asker ligger fremst av de norske båtene, og har bare 193 nm igjen. Estimert ankomsttid er i morgen (onsdag) ettermiddag. 

– Solen skinner igjen, og vi har 12-15 knops østerlig vind (6-8m/s). Båten glir av gårde med forseilet satt på bom, kutterseil og storseil, og koser oss i 6,5 til 7,5 knops fart, meldes det fra «Abraxas 3».

De følger med på posisjonsrapportene, spente om å høre om de har klatret, eller falt på listen. Problemet er at de ikke vet om konkurrentene har brukt motor, eller ikke. Også «Abraxas 3» har brukt motor under veis. Spørsmålet er om hvor ærlige seilerne er når motortimer skal oppgis før resultatene blir offisielle. Seilerne på «Abraxas 3» mener flere har brukt motoren mellom 20 og 60 timer.

HASTVERK «Opptur» har
mannskap som ønsker å rekke flyet hjem.

HASTVERK «Opptur» har mannskap som ønsker å rekke flyet hjem.

Dårlig tid

Katamaranen «Opptur» har slitt med dårlig diesel, og det har skapt problemer for noen av mannskapet som har billetter hjem på torsdag. De klarte i går å praie en 200 fots motoryacht, og fikk praiet båten, og bommet drivstoff.

– Jolla vår ble satt på vannet og brukt for å ta skipet i øyesyn. Veldig hyggelig mannskap på 10 om bord, og det var bare smil og lutter velvilje da vi presenterte vårt problem med en syk dieseltank. Jolla ble lastet med tomme reservekanner og vi fikk de fulle tilbake. Og vi fikk kjeks og sjokolade på kjøpet! Penger skulle de heller ikke ha, men det kommer vel en feit regning i etterkant tipper jeg.
Så med fersk diesel på tankene ser det ut til at de som vil hjem kommende torsdag skal få ønsket oppfylt, det ser ut til at vi kommer inn onsdag kveld om forholdene er som nå. Litt motor må det bli ellers kunne vi ligget her i dagesvis da det har vært veldig stille de siste dagene. Ryktene forteller om mer vind fra i morgen, vi får håpe det stemmer.
I tillegg fant jeg en lekkasje i et dieselfilter på den ene motoren som har gjort at den har suget luft sammen med diesel og dermed gått forholdsvis dårlig. Problemet funnet og løst som seg hør og bør.
Spinnakeren er lappet etter et uhell med denne i går og henger så fin foran båten igjen, det meste er bare fryd og gammen om bord, meldes det fra «Opptur».

Katamaranen har ventet adkomst torsdag morgen, så det blir ikke mye tid til seilerne å glede seg over Karibia.

 

Norske deltageres plassering i ARC+

5. Abraxas 3, X-Yachts X-50, Eivind Haugan, DTF: 192 nm, ETA 29. nov 15:05

12. Opptur, Lagoon 500, Ingve Kjelsrud, DTF: 273 nm, ETA 30. nov 06:10

24. Louanne, Beneteau Sense 50, Beverley Goldshaft, DTF: 432 nm, ETA 1. des 15:19

36. Tintomara, RM 1350, Markus Gamenius, DTF: 514 nm, ETA 2. des 12:12

42. Summer Star, Jeanneau Sun Odyssey 54DS, Ingve Kjelsrud, DTF: 556 nm, ETA 2. des 21:15

43. Oda, OVNI 395, Liv-Marie & Lars Loraas, DTF: 600 nm, ETA 3. des 11:39

44. Equinox, X-Yachts Xc 38, Thomas Strøm, DTF: 623 nm, ETA 3. des 18:26

47. Mera, Swan 48 S&S, Espen Overland, DTF: 641 nm, ETA 3. des 19:33

48. Le Soleil, Jeanneau Sun Odyssey 36i, Kristian Torgersen, DTF: 645 nm, 4. des 01:06

59. Vega, Lagoon 42-2, Oddvar Kristian Sand, DTF: 781 nm, ETA 5. des 23:20

62. Lily, Najad 440, Peder Sunde, DTF: 829nm, ETA 6. des 18:01

NORSKE: De 11 norske ARC+
båtene har nå kommet i mer stabil vind.

NORSKE: De 11 norske ARC+ båtene har nå kommet i mer stabil vind.

 



 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen