Søk i arkivet

SMÅTT: Paul Lübbe skal seile over 300 nautiske mil i en 17-fots motorseiler, og starter i påsken.
SMÅTT: Paul Lübbe skal seile over 300 nautiske mil i en 17-fots motorseiler, og starter i påsken. Foto:
BÅTPUSS: Den gamle Kormoran 535 blir pusset opp for å bli klar for havet.
BÅTPUSS: Den gamle Kormoran 535 blir pusset opp for å bli klar for havet. Foto:
BÅTPUSS: Den gamle Kormoran 535 blir pusset opp for å bli klar for havet.
BÅTPUSS: Den gamle Kormoran 535 blir pusset opp for å bli klar for havet. Foto:
KORMORAN 535: Målet er å overnatte i havn hver natt.
KORMORAN 535: Målet er å overnatte i havn hver natt. Foto:

Fra Norge til TysklandLang påskeseilas med 17-foter

Paul Lübbe skal seile 350 nautiske mil fra Fredrikstad til Tyskland med en Kormoran 535 fra 80-tallet.

BÅTPUSS: Den gamle Kormoran
535 blir pusset opp for å bli klar for havet.

BÅTPUSS: Den gamle Kormoran 535 blir pusset opp for å bli klar for havet.

Paul Lübbe er egentlig på langtur sammen med Linn Charlotte Klund, men er i hjemlandet for å holde foredrag og tjene litt penger. Men det blir litt seiling også.

– Jeg skal starte fra Fredrikstad torsdag 18. april tidlig på morgenen hvis været tillater dette. Turen til Wismar I Tyskland er på mellom 320 og 360 nautiske mil. Dette kommer litt an på hvilken rute det blir. Det blir tilpasset været underveis, forteller Lübbe.

Om det blir mye vestlig vind, vil han gå sørover langs Jylland, mens med nordlig eller østlig vind blir det å holde svenskekysten.

– Jeg kan bruke maksimalt to uker på turen. Målet er å seile mellom 30 og 40 nautiske mil hver dag og overnatte i havn hver natt, sier Lübbe. 

Liten motorseiler

– Båten har stått hos foreldrene mine i mange år før vi rett og slett brukte den for å lære oss å seile sommeren 2012. Siden sto den på gården til foreldrene til Linn Charlotte og har nesten ikke blitt brukt, bare litt på innsjøen om sommeren. Da vi brukte den i 2012 var jeg overrasket over de gode sjøegenskapene den hadde, så jeg er overbevist om at den klarer seg fint i skjærgården og ute på sjøen hvis ikke det er stiv kuling, forteller Lübbe.

Før avreise må små skader fikses. Båten har en 10 hk Buch diesel som er pålitelig, men Lübbe vil også utstyre båten med årer. Å ro gir mosjon og varme, og det er miljøvennlig.

– Motoren er tenkt til nødstilfeller I forbindelse med annen skipstrafikk eller hvis jeg virkelig får det travelt på slutten, sier Lübbe.

PÅSKETUR: Paul Lübbe har
to uker på seg å komme til Tyskland. Været vil
avgjøre rutevalget.

PÅSKETUR: Paul Lübbe har to uker på seg å komme til Tyskland. Været vil avgjøre rutevalget.

Følg seilasen

Paul Lübbe vil gjerne dele sine opplevelser med SEILmagasinets lesere. Turen har potensial til å by på flotte opplevelser, uventete hendelser og dramatikk. 

Paul Lübbe er en erfaren langturseiler. Han og Linn Charlotte har seilt fra Norge og over Stillehavet. «Amanda-Trabanthe», en Hero 101, ligger nå i Papua Ny-Guinea, og paret har vært ute siden 2012.

I mellomtiden har de også seilt Nordvestpassasjen med 120-fots «Infinity» hvor paret hyret seg inn som mannskap.

 

Du kan lese mer om langturen til paret på amanda-sailing.com

LANGTURSEILERE: Linn Charlotte Klund
og Paul Lübbe har seilt siden 2012. Deres Hero 101 ligger
nå på Papua Ny-Guinea.

LANGTURSEILERE: Linn Charlotte Klund og Paul Lübbe har seilt siden 2012. Deres Hero 101 ligger nå på Papua Ny-Guinea. Foto: SEILmagasinet

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen