Søk i arkivet

GAMMELT SEILMERKE: Peter Høeg blåser liv i det gamle seilmerket som har eksistert i 250 år.
GAMMELT SEILMERKE: Peter Høeg blåser liv i det gamle seilmerket som har eksistert i 250 år. Foto:

Tilbake til røttene igjen

Peter Høeg driver landets eldste seilloft – og nå gjør han bare det.

– Etter at jeg i en rekke år har hatt et samarbeid med Ullman Sails og frontet dette amerikanske loftet, har jeg nå valgt å si opp avtalen med dem. Nå ønsker jeg i stedet å blåse liv i det gamle seilmerket vårt, og det at vi feiret 250-års jubileum i år, synes jeg er en god anledning til å gjøre det. Kall det gjerne å vende tilbake til røttene, sier seilmaker Peter Høeg i Drammen.

Peter Høeg er sjette generasjon seilmaker i et seilloft som har røtter tilbake til 1767. Det er Drammens eldste bedrift og en av Norges aller eldste.

Les: Seilmaker i 250 år

Seilbransje i endring

At seilmakeren i Drammen nå blåser liv i det gamle seilmerket, er ikke ensbetydende at det vil bli igangsatt seilproduksjon i de gamle tømmerhus-lokalene i Havnegata 97 i Drammen. I dagens moderne produksjon er majoriteten av de seilene som selges, produsert i utlandet.

– I praksis vil jeg gjøre det samme som jeg har gjort i de siste 20 årene, og det er å hjelpe kundene mine i å finne frem til den beste seil-løsningen for deres båt og finne det smarteste stedet å produsere disse seilene, sier Peter Høeg.

Han forteller at seilbransjen på mange måter har utviklet seg i retning av tekstilbransjen der et tenkt eksempel kan være at en produsent av T-skjorter for Zara, også kan lage T-skjorter for Boss. Forskjellen er kunn merket som er satt på T-skjortene. I seilbransjen er det nå blitt etablert store seilfabrikker som lager seil på oppdrag for flere seilmerker – som så setter sitt merke på seilene.

– Jeg tror jeg talte 10-11 slike seilprodusenter på Mets-utstillingen i Amsterdam nå i høst som lager seil på oppdrag og som ikke er knyttet til noe spesielt seilloft. Uten å være tilknyttet noe spesielt loft, står jeg nå fritt til å velge den produsenten jeg mener kan gi kunden den beste løsningen. Seilene vil få det gamle seilmerket til Peter Høeg på seg.

Konsulent

Han forteller at det er rundt regnet 50 detaljpunkter som skal spesifiseres før et seil kan settes i produksjon, og at det blir hans rolle overfor kunden å sørge for at alle mål og all input blir riktig, slik at det seilet som kommer i retur, passer båt og bruk og har de rette detaljene.

– Jeg selger på en måte meg som en lokal seilmaker som kunden kan forholde seg til. Jeg tror den hjelpen en lokal seilmaker kan gi før og etter seilbestillingen, er en viktig faktor for at kunden skal få fullt utbytte av den investeringen et seilkjøp representerer, sier han.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen