Søk i arkivet

SEILER: More 40 virker som en interessant blanding av regatta og turseiler.
SEILER: More 40 virker som en interessant blanding av regatta og turseiler.
INTERIØR: More 40 får ingen pris for innredningen, men har valgt solide gjennomtenkte løsninger.
INTERIØR: More 40 får ingen pris for innredningen, men har valgt solide gjennomtenkte løsninger.

More 40 endelig på vannet

Etter kraftige forsinkelser seiler nå 40-foteren i Kroatia.

KROATIA: More 40 kom på vannet
i slutten av oktober. Nå har verftet sluppet seilbilder av
båten.

KROATIA: More 40 kom på vannet i slutten av oktober. Nå har verftet sluppet seilbilder av båten.

More Boats er et verft som ble etablert på rekordtid. Det tok under ett år fra gründerne fikk nøklene til verftslokalet til første modell var på vannet, en båt på 55 fot.

Like smertefritt har det ikke gått med veftets nye 40-foter. Båten ble første gang omtalt på SEILmagasinet februar 2016, og meningen var at den skulle presenteres på våren 2017. Nå er den på vannet, over et halvt år forsinket. Verftet skylder på problemer med underleveranse.

Les mer om More 40 her

Rask charterbåt

More 40 bygger på samme ideer som More 55. SEILmagasinet testet denne båten våren 2016, og ble imponert.

More Boats ble startet av More Sailing. De arrangerer regattaseiling med charterbåter i Kroatia. Til nå har de brukt Salona 38, og meningen er at More 40 skal ta over for disse. Nyheten skal både være rask, samtidig som den skal være rommelig og komfortabel. Det er verdier mange verdsetter høyt.

Som More 55, vil også 40-foteren bli bygget slik at det en billig å drifte. Det vil si solide gjennomtenkte løsninger. More 55 har en unik kjølkonstruksjon som gjør båten svært enkel å reparere etter en grunnstøting. Tilsvarende løsning vil også More 40 ha.  

Les test av More 55: Bygd for havet og stort mannskap

Skulle seilt VM

Først var det meningen av første More 40 skulle leveres til en nordmann, og bli vist frem i Skandinavia. Så ble et Italiensk lag interessert i båten, og ønsket en slik til regatta. Dermed ble planene omgjort for å levere første båt optimalisert for VM som gikk i sommer i Trieste. Dessverre gikk det ikke slik. Det hadde vært interessant å se en charterbåt delta på et høyt nivå under ORCi.

INTERIØR: More 40 får
ingen pris for innredningen, men har valgt solide gjennomtenkte
løsninger.

INTERIØR: More 40 får ingen pris for innredningen, men har valgt solide gjennomtenkte løsninger.

Gunstig avtale

De fleste av de solgte More 55 båtene er blitt solgt for å gå i charter. Å kjøpe båten til slikt bruk gjør at den kan skaffes billig. Det er også hensikten med More 40, men det er mulig å bestille båt til privat bruk også. Innredningen er laget med tanke på seks personer om bord. Båten har tre lugarer og to bad. Cockpiten er også utformet slik at den egner seg for tur og regatta.

More 40 er konstruert av Cossutti Yacht Design som også står bak 55-foteren. Etter at More ble etablert, har  Cossutti Yacht Design også blitt hyret inn av Bavaria, og har alt levert Bavaria C57.

Vi seilte Bavaria C57 i mars. Les: bavaria i riktig retning

MODERNE: More 40 har
løygangen i cockpiten som en regattabåt. Den har
også doble ratt.

MODERNE: More 40 har løygangen i cockpiten som en regattabåt. Den har også doble ratt.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen