Søk i arkivet

ENDELIG: Tegningene til Salona 380 ble først presentert i 2014. i 2018 var den å se i Dusseldorf.
ENDELIG: Tegningene til Salona 380 ble først presentert i 2014. i 2018 var den å se i Dusseldorf.
ROCKER: Båten har kurvete skroglinjer, typisk for ORCi-reglen som straffer båter som planer.
ROCKER: Båten har kurvete skroglinjer, typisk for ORCi-reglen som straffer båter som planer.
COCPIT: Stor bredde gir en stor cockpit. Bordet i midten kan fjernes, men gir økt trygghet for turseiling.
COCPIT: Stor bredde gir en stor cockpit. Bordet i midten kan fjernes, men gir økt trygghet for turseiling.
SKJØTE: Løygangen er nedsenket i cockpitdørken.
SKJØTE: Løygangen er nedsenket i cockpitdørken.
IMPONEREDNE: Salona 380 har en bra planløsning, og en god finish.
IMPONEREDNE: Salona 380 har en bra planløsning, og en god finish.
NAVIGASJON: Salona 380 har et tradisjonelt kartbord, men bare med to lugarer.
NAVIGASJON: Salona 380 har et tradisjonelt kartbord, men bare med to lugarer.
STOR: Forpiggen har bra med skapplass og volum, men køya er smal i fotenden.
STOR: Forpiggen har bra med skapplass og volum, men køya er smal i fotenden.
MAT: Byssa er velproporsjonert. Godt med skuffer og skap, samt avsetningsplass.
MAT: Byssa er velproporsjonert. Godt med skuffer og skap, samt avsetningsplass.
BAD: Med to lugarer blir badet stort. I bakkant av badet er det et våttøyskap.
BAD: Med to lugarer blir badet stort. I bakkant av badet er det et våttøyskap.
DETALJ: Salona 380 har mange flotte detaljer, og byr på godt håndverk.
DETALJ: Salona 380 har mange flotte detaljer, og byr på godt håndverk.

Salona 380 med trang fødsel

Salona er kjent for raske seilbåter med god kvalitet. Deres siste modell er godt egnet for Norge.

DESIGNER: Maurizio Cossutti
står bak Salona 380. Han stod bak en rekke nye seilbåter
vist frem i Dusseldorf.

DESIGNER: Maurizio Cossutti står bak Salona 380. Han stod bak en rekke nye seilbåter vist frem i Dusseldorf.

Salona har vært gjennom en turbulent periode, men i følge folk på standen i Dusseldorf skal det nå være trygge penger bak verftet. Men å gi oss en konkret prisliste var komplisert. De skyldte på printeren, og vi ga dem litt tid mens vi sjekket ut båten, men det var ikke nok.

Første gang vi skrev om båten var helt tilbake til 2014. Den ble sjøsatt i 2016, men da hadde More Boats overtatt de fleste av arbeidsstyrken fra Salona. I 2016 var prisen 150 000 euro. Tilsammenligning koster More 40, en båt med mange likheter 185 000.

Vi møtte konstruktøren ved båten og han var positivt overrasket over å se den på Boot i Dusseldorf.

LES: Salona 380 endelig på vannet.

Gode løsninger

Både More 40 og Salona 380 er designet av Bavarias nye husdesigner, Maurizio Cossutti. Salona 380 er nok mest mot regatta av disse, men har en vellykket innredning med to eller tre lugarer. Båten på messa hadde to lugarer, og dermed plass til både ett stort bad og ett skikkelig kartbord.

TUR: Cockpitbord er uønsket i
en regattabåt, men om det enkelt kan fjernes, så er det
en god ide.

TUR: Cockpitbord er uønsket i en regattabåt, men om det enkelt kan fjernes, så er det en god ide.

Det er god plass i forpiggen, såpass god at køye gjerne kunne vært trukket fem centimeter lengre bak for å oppnå bedre bredde i fotenden.

Det er dobbel dør fra salongen. Det gir en økt volumopplevelse under dekk. Finish og håndverk er på nivå med tidligere, men uttykket har fått en modernisering. Salona 380 er en båt jeg virkelig fikk lyst til å eie, etter å ha vært om bord.

Typisk ORCi

Salona 380 har ett skrog som fremstår som litt gammeldags. Skroglinjene har mye bue mot hekken, en form som gir gode kryssegenskaper, gjør båten mindre påvirket av økt vekt, men reduserer planeegenskapene. Denne skrogformen blir ikke straffet av ORCi som lette båter som planer.

Stor cockpit

Salona 380 har en cockpit som en 40-foter. Vinsjene er godt dimensjonerte, og dekksutstyret virker gjennomtenkt. Båten utstilt har cockpitbord som kan fjernes ved å løsne fire skruer. Den har også nedfellbar badeplattform.

Store bokser på rattpidestallen er kanskje tenkt for å gi ett inntrykk av stor båt, men virker malplassert i en slik båt. Plotteren vil være umulig å lese fra en normal sitteposisjon under seil.

Salona 380 fremstår som en svært fornuftig båt for turseiling og regatta. Litt konservativ, men trygg. Salona var tidlig ute med vakuumstøping av skrogene, og er et verft som har høy kompetanse på dette. Salona 380 båt med moderne løsninger, uten å gå for langt. Om prisen starter på 150 000 euro, så er det ett kupp.

Spørsmålet er fremtiden til verftet, og om det kan levere. Salona 380 har hatt en trang fødsel. Salona utvikler også en ny 55 foter. 

 

  Salona 380 Maxi 120 Arcona 380 Xp38 Dehler 38
Skroglengde 11,60 m  11,65 m 11,28 m 11,58 m 11,30 m
Vannlinje 10,00  m  10,60 m 10,60 m 10,36 m 10,40 m
Bredde 3,72 m  3,75 m 3,80 m 3,70 m 3,75 m
Dybde 2,10 m  2,30 m 2,40 m 2,40 m 2,20 m
Vekt 6200 kg 6900 kg 6800 kg 6700 kg 7100 kg
Ballast 2200 kg 2470 kg 2400 kg 2700 kg 2300 kg
Storseil 44 kvm 46,6 kvm 47,5 kvm 48,5 kvm 43,7 kvm
Fokk 36 kvm 37,5 kvm 39 kvm 37,1 kvm 37,5 kvm

  

IMPONEREDNE: Salona 380 har en bra
planløsning, og en god finish.

IMPONEREDNE: Salona 380 har en bra planløsning, og en god finish.

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen